Annons:

Premium

Ny rapport: 7 resetrender att hålla ett öga på

Hotellkedjan Hiltons årliga trendrapport visar att såväl mat som sömn fortsätter att vara avgörande trender.

Hiltons 2025 Trends Report – baserad på en stor Ipsosundersökning med 13 000 vuxna resenärer från 13 länder – innehåller ett antal insikter av intresse för marknadsförare och produktutvecklare inom resebranschen. 

“Hälften uppger att de bokar bord på restaurang innan de bokar flyg”

1. Mat driver på val av resmål

Nära nog en femtedel av de svarande uppger att de ibland reser för att få särskilda kulinariska upplevelser. Hälften uppger att de bokar bord på restaurang innan de bokar flyg.

2. Utomhusaktiviteter har bestående dragningskraft

Att nordbor trivs utomhus är inget nytt under solen. Men vad Hiltons undersökning visar är att en längtan ut i naturen sedan pandemin – då många fler än tidigare sökte sig till exempelvis nationalparker – tycks ha fått bestående fäste globalt. En av fem tillfrågade uppger att de planerar inkludera minst en utomhusaktivitet eller ett äventyr under nästa års resa.

Ett vanligt hotellrum i Clarion Karlatornet.

3. Bra sömn är en av resans hörnstenar

När 2024 års resetrender började listas i slutet av förra året var sömnturism en återkommande strömning. Undersökningen från Hilton visar att två av tre amerikanska svaranden upplever att de sover bättre på hotell. 37 procent av de svarande uppger att de på resande fot föredrar att sova i separat säng från sin partner.

4. Suddiga linjer mellan jobb- och fritidsresor

En annan återkommande trend är att affärsresenärer väljer att addera semesterdagar efter en jobbresa. I Hiltons undersökning uppger även 37 procent att de åker på semester med vänner som de känner professionellt. 

5. Hållbarhet fortsätter vara ett samtalsämne

Det har under året talats mycket om glappet mellan att resenärer uppger att hållbarhet är viktigt, och att det de facto påverkar hur de reser. Tre av fyra tillfrågade i Hiltons undersökning håller med om påståendet att det är ”viktigt att minimera resebranschens påverkan på miljön”. 

6. Soloresenärer känner sig ringaktade 

En av två svarande uppger att de då och då reser på egen hand. Samtidigt klagar många på att restauranger får dem att känna sig självmedvetna när de äter utan sällskap. 39 procent svarar att de önskar att krogar erbjöd udda antal barstolar samt ett större utbud av bordstyper.

7. ”Soft travel” har fått fäste 

22 procent av de svarande uppger att de planerar resor för inre utveckling och förbättrad mental hälsa, snarare än av mer traditionella skäl som att tillbringa tid med familjen. Enligt Hiltons rapport delar många som reser på det här viset med sig av sina upplevelser i sociala medier och man ser en direkt länk till TikTok-trenden som fått hashtag ”soft travel”. Den sammanfattas bäst som en medveten ansträngning att dra ner på tempot och på allvar koppla av på semestern.