Det skandinaviska flygbolaget har som känt nya ägare. SAS-ledningen behöver följaktligen inte ta samma hänsyn till svenska och norska intressen som tidigare. Effekten av det märks redan nu.
– Ett av de problem SAS har haft är att vi spridit ut oss för mycket. Det är mycket mer logiskt att placera alla långlinjeplan här, säger Anko van der Werff.
SAS har tidigare plockat bort flera långlinjer från Arlanda, är snart på med nya ångrutter.
– Vi tittar på nya interkontinentala destinationer från Arlanda. Jag hoppas det blir under 2025, men det kan dröja in i 2026, säger Anko van der Werff till SvD.
Som vanligt får Arlanda drivs av statliga Swedavia kritik av SAS vd som tycker att frågan om flygplatsens utveckling har utretts och debatterats länge men några större beslut om framtiden har ännu inte kommit. Bland annat för att det bland politikerna finns olika syn på hur flygandet överlag ska hanteras.
– Jag hoppas att när politikerna tittar på flygplatserna i Oslo, Köpenhamn och på andra ställen i Europa, så ser de att de är mer moderna, mer utvecklade och mer effektiva än Arlanda. Det gäller även all infrastruktur runtomkring med järnväg och väg, säger Anko van der Werff.