Förra veckan kom nyheten att SAS tar över BRA flygoperation och flyttar den från Bromma till Arlanda. Rent konkret innebär det nya avtalet att BRA slutar att flyga sina egna linjer från Bromma och börja flyga på SAS sträckor vid Arlanda flygplats. Det innebär att trafiken från Bromma till Växjö, Kalmar, Halmstad och Kristianstad försvinner. Den kan komma tillbaka om SAS och BRA flyg får rätt maskiner eller om efterfrågan ökar. Efter pandemin är inrikestrafiken ner med 50 procent och ingen ökning är i sikte. 2024 kommer att bli ett sämre år än 2023.
– Jag förstår att detta är företagsekonomisk rätt och att SAS kanske vill slippa konkurrens, men det får konsekvenser för många av våra 30 flygplatser, säger Peter Larsson på Regionala flygplatser.
BRA flyger propellerplan ATR 70 med plats för 70 passagerare och de måste gå helt fulla till huvudstaden, för att få lönsamhet. Att flyget minskat kan förklaras med fler digitala möten, men Peter Larsson pekar ut flygskammen som den verkliga boven. De regionala flygplatserna ägs av totalt 50 kommuner och regioner där många av dem har resepolicys som säger att kommunens medarbetare inte ska flyga
– De skulle kunna betala 100 eller 200 kronor extra och köpa SAF, hållbart flygbränsle, men det gör de inte. Samma politiker som fattat dessa beslut har anställt mig för att begära mer stöd av regeringen till de små flygplatserna. Det ska vi göra men vi måste förstås städa framför vår egen dörr också, säger Peter Larsson, Regionala flygplatser.
Att Konkurrensverket invänder mot avtalet mellan SAS och BRA flyg finner Peter Larsson osannolikt.
– Det får gärna testas men när ett bolag har en utsatt ekonomi tolkas det nog inte som ogynnsam konkurrens.
Han efterlyser också mer enhetliga regler hos staten.
– Idag har olika myndigheter olika resepolicys. Det finns myndigheter där man får en bonus om man inte flyger. Det måste ju vara otillåten lönepåverkan. Det behövs en bred och stor debatt om inrikesflygets framtid och infrastrukturen i landet. Då kanske det händer något.