Annons:

Premium

Dansk flygskatt ett tecken på framgång

Sverige avskaffar flygskatten och branschen jublar. Men det kan lika gärna ses som ett svaghetstecken. Av: Leif Holmkvist.

Vid årsskiftet inför Danmark en flygskatt med följande huvuddrag:

# Utifrån flyglängd blir skatten 50 – 500 svenska kronor per passagerare och ökas successivt till 75 – 600 kronor år 2030.

# Den gäller såväl kommersiella som privata flygplan med mer än tio säten och motoreffekt över 12 500 dragkraftspund.

# Försvaret, statsflyg, ambulansflyg, räddningstjänst, polis och flygbolagsanställda i tjänst undantas från skatt.

Skatten väntas dra in ungefär två miljarder kronor om året och öronmärks för omställningen till hållbart flygbränsle, SAF. Danmark har målet att allt inrikesflyg 2030 ska drivas av SAF, vätgas eller el, vilket är fullt möjligt med tanke på de korta avstånden inom landet.

Skatten ska levereras in till Skatteforvaltningen den 15 i månaden efter flygningarna och bolag utanför EU är skyldiga att utse en dansk skatteansvarig.

Flygskatt finns i dag i Norge, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Portugal, Ungern och Sverige, men har mött starkt motstånd från branschorganisationer inklusive IATA.

Den svenska regeringen har beslutat avskaffa skatten under stort jubel från branschen och Ryanair har beslutat satsa stort på Sverige. Glädjen är fullt förståelig eftersom skatten var illa konstruerad och slog mot resande i stället för mot utsläppen.

Men det är svårt att släppa tanken på att avskaffandet är ett drag av desperation i takt med att Sverige alltmer marginaliseras i flygets Europa. SAS har inte ens flygplan att hålla i gång inrikesflyget och frågan kvarstår varför inte BRA kan täcka upp en del av bristen?

Samtidigt gör Air France Kastrup till sitt nordeuropeiska nav. Det har länge stått klart att danskarna är vinnare på delägandet i SAS. De har satsat nästan lika många miljarder som Sverige på SAS under åren, men medan de svenska pengarna är bortkastade står danskarna kvar med en effektiv flygplats och ett delägande i ett skuldsanerat flygbolag med starka delägare.

Danskarna insåg tidigt att vi måste ställa om energiförbrukningen och närmast uppfann vindkraften. Nu har de insett att flyget måste ställa om snabbare och de har självförtroende nog att göra det på ett någorlunda vettigt sätt.

Reservation & Ticketing Agent – Copenhagen
Sista ansökningsdag:
30 september 2024