En ny marknadsrapport av affärsresebyrån FCM Travel visar att 47 procent av företagen i EMEA – Europa, Mellanöstern och Asien – planerar att öka antalet affärsresor fram till juni 2025 jämfört med föregående år. 51,5 procent räknar även med att resekostnaderna kommer öka.
Fakta undersökningen
Datainsamlingen skedde genom plattformen Qualtrics och mer än 500 av FCM Travels slumpmässigt utvalda kunder, inklusive beslutsfattare och auktoriserade resebokare, deltog i datainsamlingen – varav 25 procent av svaren var från EMEA-regionen. Rapporten ger alltså en representativ inblick i vilka reseintentioner affärsresenärer har under de kommande 12 månaderna. Det är resebyråns första rapport som ger så långtgående insikter om affärsresenärers avsikter och konsumtionsuppskattningar.
Frågeformuläret genomfördes online mellan 3 juni – 11 juli 2024. Respondenterna var företagsresenärer och FCM Travel-kunder, inklusive beslutsfattare, reseansvariga och auktoriserade resebokare. Alla regioner för Corporate Traveller och FCM Travel inkluderades. Totalt samlades 562 svar in.
Sammantaget avser 15,7 procent av de tillfrågade affärsresenärerna i EMEA att resa över 20 procent mer än förra året, medan 31,3 procent planerar att resa upp till 20 procent mer. 35,8 procent uppskattar att antalet resor kommer att ligga på samma nivå och endast 9,7 procent förväntar sig att det blir en minskning.
9 procent planerar att öka sina utgifter för resor med mer än 20 procent, medan så många som 42,5 procent räknar med att öka utgifterna med upp till 20 procent. 28,4 procent tror att kostnaderna kommer att ligga på samma nivå som förra året, medan en mindre andel på 11,9 procent bedömer att det blir en kostnadsminskning.
– Nordiska företag fortsätter att se affärsresor som en viktig del för att behålla sin globala närvaro, och många av våra kunder i regionen planerar att öka sin reseaktivitet och sina budgetar under det kommande året, säger Bodil Månsson, Managing Director FCM Travel Nordics i ett pressmeddelande.