– Oxford Street var en gång kronjuvelen i Storbritanniens sektor för detaljhandel, men det råder ingen tvekan om att den har lidit enormt under det senaste årtiondet, säger Sadiq Khan i ett uttalande och menar att ”brådskande åtgärder” behövs för att paradgatan ska kunna återhämta sig.
Initiala planer på detsamma offentliggjordes redan 2016. De blockerades då av Westminster City Council, vid tiden styrt av Konservativa partiet (Tories), som menade att majoriteten av stadsdelens invånare var emot förslaget. Både Westminster City Council och Storbritanniens regering har sedan dess gjort maktskiften från Tories till Labourpartiet.
I förslaget som lagts fram ska först och främst den dryga kilometer av gatan som sträcker sig mellan Marble Arch och Oxford Circus bli bilfri. Därefter kan ytterligare, liknande förändringar komma att göras av den knappa kilometern mellan Oxford Circus och Tottenham Court Road.
– [Det] kommer driva tillväxt genom att skapa nya jobb, alstra ekonomisk aktivitet och skapa ett välbehövligt lyft för Londons nattlivsekonomi, säger biträdande premiärminister Angela Raynor som även leder Ministry of Housing, Communities & Local Government som behöver godkänna förslaget för att det ska kunna tas vidare.
Westminster City Councils Labourledare Stuart Love säger att man planerar “arbeta konstruktivt” med borgmästaren. Enligt Love har förslaget ”praktiska utmaningar”.
– [Vi väntar på detaljer om] hur lång tid det kan ta att leverera [projektet] och hur man kommer att ta itu med oro uttryckt av lokalbor och de som använder gatan.
Två skäl till problemen som Oxford Street lider av sägs vara skiftet över till onlineshopping följt av covid-19-pandemin och dess effekter. En halv miljon människor besöker fortfarande gatan varje dag, men ledande varuhus och varumärken som House of Fraser, Debenhams och Topshop har på senare år försvunnit.
Å andra sidan har Oxford Street samtidigt fått en boost av invigningen av den nya tunnelbanelinjen Elizabeth Line samt öppnandet av nya flaggskeppsbutiker i regi av bland annat Ikea och musikaffären HMV.
Projektet väntas kosta cirka 150 miljoner pund, en nota som stadsförvaltningen hoppas att lokala företag, privata finansiärer och nyskapade intäktsströmmar kan ta.