Annons:

Fredagskrönikan: Därför går nu SAS-plan i tid!

När jag ska berätta för människor om Travel News brukar jag säga att vi skriver en artikel om dagen om SAS. Google Analytics visar nämligen tydligt att detta ämne är outtömligt för våra läsare. I tisdags fyrdubblades trafiken på travelnews.se när SAS berättade att man slukar BRA flyg. Jag var förstås på plats på pressträffen klockan 9 ute på Arlanda och sände direkt på Travel News Instagram, men jag hade inte tid att ställa många frågor eftersom jag var tvungen att hinna med ett plan som gick 9:55 ner till Köpenhamn. 

Rapport från SAS kick off för Skyteam: Nu gasar vi oss ur krisen

”Om man inte gjorde detta efter två försök skulle man börja fundera på sin framtid i bolaget”

På eftermiddagen presenterade nämligen SAS sitt stora samarbete med Skyteam. På scenen stod vd Anko van der Werff och upprepade flera gånger att han numera var chef för Europas punktligaste flygbolag. Denna nyhet som Travel News var först att skriva om för några veckor sedan är en milstolpe i företagets 75 åriga historia. Punktligheten har länge varit en av det skandinaviska flygbolagets sämsta grenar. Jag frågade flera personer i Köpenhamn om hur denna revolution blev möjlig, men fick inget bra svar. Dagen efter viskade dock en liten fågel i mitt öra att det varit ett stort möte på SAS med alla medarbetare där Anko förklarat att man var ett flygbolag med trafik dygnet runt. Han ville nu att folk skulle svara i sina telefoner när han ringde. Oavsett när på dygnet ringde han. Om man inte gjorde detta efter två försök skulle man börja fundera på sin framtid i bolaget. Ja, det krävdes inte mer en rejäl piska för att det skulle ske en revolution på SAS.  

 

Invigningsceremonin för Air Canada på Stockholm Arlanda Airport. Foto: Viggo Cavling

”Arlanda är en lång tarm och istället för att lägga säkerhetskontrollen i mitten som på Kastrup har man lagt ingången längst till höger”

Jag undrar om det krävs en liknande revolution på Arlanda för att flygplatsen ska börja fungera som en effektiv transportnod för människor. I Köpenhamn träffade jag en kvinna som berättade att det krävdes 6000 steg för att komma från B-gaten till den närmaste busshållplatsen på Arlanda. Hur kan den högste chefen för denna verksamhet vara statens bästa betalda tjänsteman? Det är sanslöst. Arlanda är en lång tarm och istället för att lägga säkerhetskontrollen i mitten som på Kastrup har man lagt ingången längst till höger. Det är absurd humor fram till det att man inser att det statliga flygplatsbolaget Swedavia stjäl minst 20 minuter av varje passagerare för att man vill sälja skit till dem i sin nya taxfree-butik. Arlanda tjänar pengar på två saker: Norra Europas största parkeringsplats och sin shoppinggalleria. Det är nästan så att man misstänker att den stora drömmen är att sluta med flygplan…

Det är positivt att ett gäng direktörer i näringslivet tog upp denna kritik som jag varit ganska ensam om de senaste åren när nyheten att SAS slukar BRA flyg presenterades. Att det inte behöver vara på detta sätt vet varenda människa som besökt Kastrup. Ja, jag vet att jag framstår som en papegoja, men det är kanske min viktigaste uppgift.

Vad har mer hänt i veckan? Inte mycket, men ikväll händer det saker när Villa Foresta invigs på Lidingö. Vill du veta hur det ser ut i Wilhelmina Skoghs gamla borg med sandsten från Fårö ska du hänga med på Travel News Instagram. 

Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag.

 

 

2 kommentarer

  1. Sven Johansson: Ha ha ha! Har du funderat över den här då… Om jag kliver av mitt flyg vid någon av C-gaterna på ARN så måste jag gå ända till T5:an för att komma ut! Svara
  2. Tim: Att Swedavia stängt den mittersta och är på väg att stänga säkerhetskontrollen i fd Termianl 4 är helt bedrövligt Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna