Annons:

Premium

Rapport från SAS kick off för Skyteam: Nu gasar vi oss ur krisen

Travel News chefredaktör Viggo Cavling var förstås på plats på SAS stora kick off på hippa The Planet i Köpenhamn. När flygbolagets nya allianspartner Skyteam skulle presenteras för media, resebyråer, partners och medarbetare sparade vd Anko van der Werff inte på krutet.

Planen var att SAS Joins Skyteam i Köpenhamn skulle bli veckans stora händelse i reseindustrin, men SAS konkurrerade ut sig själv redan på tisdagsmorgonen i Stockholm genom att annonsera övertaget av BRA flygs biljettförsäljning. En jätteaffär på drygt fem miljarder som i princip lägger ner Bromma flygplats och konsoliderar den svenska flygmarknaden. Läs min analys här.

Några timmar senare studsade Duracellkaninen Anko van der Werff upp på scenen i den danska huvudstaden tillsammans med Skyteam-bossen Patrick Roux och sin nya styrelseordförande Kåre Schultz. Det var eufori på scenen. I publiken satt 170 mörka herrkostymer och 30 kvinnor. Plus ett antal SAS medarbetare i kabinuniform.

Därefter följde ett tvåtimmars program med modevisning av SAS nya uniformer, panelsamtal om hållbarhet och en djupdykning om vad det är att vara skandinav. 

Få affärsnyheter med andra ord. 

Att vägen till klimatneutralt flygresande är lång bekräftas ännu en gång när vi fick veta att 300 fabriker för att producera SAF (hållbart flygbränsle) är under projektering i världen, men att det verkliga behovet är 3000 fabriker. 

Den enda riktiga affärsnyheten som påverkar Travel News läsare är att begreppen SAS plus och go försvinner och ersätts med riktig business class och vanlig economy class. Priserna kommer att gå upp för dem som vill sitta längst fram i kabinen och jobba utan sällskap bredvid. Mittensätet kommer nämligen inte att gå att boka för dem som betalar mest ombord. Detta är linje med Skyteams övriga flygbolag i Europa.

Enligt SAS försäljningschef Paul Verhagen har SAS Eurobonus 8 miljoner medlemmar omfamnat den nya alliansen. På bara två veckor har medlemmar bokat över 50 000 resor med SAS och de femton partnerbolagen. Det går enligt två killar som driver en sajt (The Points Guy) om bonuspoäng att resa jorden både västerut och österut från Köpenhamn med Skyteams flygbolag. Exakt hur mycket de två fick betalt för att göra detta och en rolig film på Youtube berättade man förstås inte på scen. Men det är uppenbart att SAS inte sparar på marknadsföringen nu när bolaget är ute ur sin rekonstruktion. Reklambudskapet är att SAS är synonymt med Skandinavien. 

Och när vår del av världen ska marknadsföras till resten av Skyteams universum är det idel klyschor. Vd Anko van der Werff har varit i Norge och vandrade utmed berg och fjord. Han besöker ishotellet i Jukkasjärvi. Och kör snöskoter. Anko är flygbolagets nya poster boy, snart i samma divison som SAS-Janne Carlzon.

En norrman på scenen förklarade det bästa med Skandinavien är stillheten. Ur detta föds vår längtan efter att sticka tröjor och mössor. Enligt Anko är stickning vanligt på SAS fackliga möten och när folk reser med SAS. Han har inte sett något liknande på andra platser i världen. Anko passade även på att ge Norge ett litet tjuvnyp när han jämförde norrbaggarnas ödmjukhet med fransosernas…   

En britt i elegant keps som flyttat till Skandinavien förklarade på scenen att det är balansen i vår del av världen som förvandlar vårt territorium till paradiset. Han kom hit när han mötte kärleken och blev kvar. Efteråt försökte jag få en intervju med SAS högsta ledning, men fick höra att Anko van der Werff satt i möten med partners. På första raden såg jag Air c fFrance-KLM höjdaren Benjamin Smith, jag hade förväntat att höra honom på scen, men så blev det inte. 

Summa summarum är att SAS på g och nu är uppgiften att gasa sig ur krisen. Några planer på att flytta HQ till Köpenhamn finns inte enligt nya ordförande Kåre Schultz, men att SAS nav i framtiden heter Kastrup och inget annat är ändå solklart.