Annons:

Premium

”En skandal”: Reaktioner på norska nollutsläppslagen

Norska regeringen ger efter för påtryckningar som försenar en grön omställning. Det menar Havila Kystruten och kallar den sexåriga förskjutningen att implementera lagen för hjärtskärande.

Det är representanter för norska rederiet Havila Kystruten – vilket driver fyra av de elva fartyg som seglar den legendariska Hurtigruten som passerar Norges världsarvslistade fjordar – som ryter till i pressen. 

Den nya utsläppslagen börjar tillämpas på färjor och turistfartyg som har bruttodräktighet om max 10 000 redan den 1 januari 2026. Men större fartyg i stil med kryssningsfartyg behöver inte uppfylla utsläppsreglerna förrän 2032. 

I branschtidningen Travel Trade Gazette skriver Matthew Valentine, Country Manager UK för Havila, att den sexåriga förskjutningen uppkommit på grund av motstånd från de berörda rederierna. De hävdar att den nödvändiga tekniken, som behövs för att de större fartygen ska kunna fortsätta kryssa i världsarven i enlighet med den nya lagen, inte existerar. 

Det, skriver Matthew Valentine, gör den visst det – och att de större kryssningsfartygen inte behöver ta det i beaktande förrän 2023 upplever han som ”hjärtskärande”. Han skriver att han håller med den kollega som kallat det för ”en skandal”.

Matthew Valentine erkänner att omställningen inte är billig. ”Men jag köper inte att det är så svårt som många av våra konkurrenter påstår”. I stället signalerar förskjutningen att investeringar i gröna, mer hållbara lösningar kan fortsätta skjutas på framtiden eftersom kraven skjuts på framtiden. 

Även Bent Martini, Chief Executive för Havila Voyages, har uttalat sig.

– Det är en seger för dem som inte vågat satsa på en grönare framtid.