Annons:

Premium

Thailand satsar på marknadsföring med influencers

Med plattformen TAT Connex vill Thailands turistmyndighet (TAT) lyfta landet som resmål med hjälp av influencers och digital marknadsföring – och nå ambitiösa besöksmål.

”I rapporten Exploring Gen Z and Millennial Travel, sammanställd av Skift Research, uppger 57 procent av respondenterna att de förlitar sig på information i sociala medier-kanaler när de planerar resor”

Plattformen – som sedan augusti finns tillgänglig via både hemsida och mobila appar – vänder sig till influencers, bloggare, anställda inom media, kändisar och andra KOL:s (Key Opinion Leaders). Här kan de, gratis, bygga kontakter med företag som på olika vis arbetar med turism, från resebyråer och sevärdheter till hotell och restauranger.

Lanseringen av plattformen ingår i en bredare TAT-strategi, visionen Ignite Thailand’s Tourism med syfte att blåsa nytt liv i branschen efter pandemins negativa effekter. Enligt uppgift förväntas plattformen spela en nyckelroll vad gäller att locka fler turister till det sydostasiatiska landet – och nå det ambitiösa målet om 40 miljoner besökare under 2024.

Vings vädermaskin i Thailand.

Parallell har TAT också ingått samarbeten med TikTok. Under augusti pågick exempelvis en tävling inom vilken användare med reseprofil uppmuntrades skapa innehåll som skildrar mer meningsfulla reseupplevelser. TAT har även lanserat flera riktade kampanjer på marknader som identifierats som särskilt avgörande, bland annat Kina.

Samarbeten med influencers och nyttjande av digitala kanaler är en väletablerad marknadsföringsmetod inom resebranschen – med potential att ha stor effekt. I rapporten Exploring Gen Z and Millennial Travel, sammanställd av Skift Research, uppger 57 procent av respondenterna att de förlitar sig på information i sociala medier-kanaler när de planerar resor. Det är en betydande andel jämfört med andra informationskällor. Den näst vanligaste källan – vilken är officiella hemsidor i stil med flygbolag och hotells egna webbplatser – används bara av 9 procent av de svarande, som är inom åldersgrupperna födda mellan 1981 och 1996 respektive 1997 och 2005.

I rapporten Exploring Gen Z and Millennial Travel, sammanställd av Skift Research, uppger 57 procent av respondenterna att de förlitar sig på information i sociala medier-kanaler när de planerar resor.