– Vi tar marknadsandelar och hör till de största rundresearrangörerna om vi jämför våra siffror med våra konkurrenter i Travel News lista över de största researrangörerna, konstaterar Geir Aasgard Hansen, ansvarig för Albatros svenska och norska verksamhet.
Det finns stor nyfikenhet men även oro bland svenska specialistarrangörer över Albatros Travel, som slagit sig in på den svenska marknaden med stort utbud av rundresor, men med lägre priser än sina svenska konkurrenter, exempelvis en 9-dagars Indienresa för 3 000 kronor inklusive skatter och flygtillägg eller 15 dagar längs västkusten i USA för 18 000 kronor.
– Vi är Danmarks största specialistarrangör, det gör att vi kan förhandla oss till bättre priser på flyg, hotell och landarrangemang än små aktörer, säger Geir Aasgard Hansen, som anställdes för två år sedan på Albatros Travel och tidigare var marknadsdirektör på Visit Denmark på danska huvudkontoret.
Albatros Travel har funnits i 25 år. På huvudkontoret i Köpenhamn arbetar 120 personer och bolaget omsätter 650 miljoner danska kronor. 400 av dem i Danmark, 120 miljoner i Sverige och 80 miljoner i Norge. Men det är Sverigefilialen som växer så det knakar, enligt Aasgard Hansen, från 21 till 120 miljoner danska kronor de senaste 18 månaderna. De syns flitigt som medarrangör till läsarresor hos DN och SvD, liksom i egna stora tidningsannonser. De sponsrar även den stora Inkautställningen i Stockholm. Målgruppen är 50-plussare, där majoriteten av resenärerna är 60-70 år. All försäljning går via de egna kanalerna eller tidningspartners. Resebyråer ratar de.
– Det är bara bråk och stök med provisioner när man säljer via resebyråer. Vi satsar i stället på egen webbförsäljning, har svensktalande callcenterpersonal i Köpenhamn och är mycket aktiva på Facebook och med sökoptimering.
Varumärkesmässigt är de dock fortfarande långt mer okända än svenska konkurrenter som Tema, Swanson’s och Jambo Tours. Det vet Albatros Travel och har därför valt att fokusera på fem resmål i marknadsföringen i Sverige: USA, Indien, Kina, Vietnam och Sydafrika.
– Det är våra Big Five, säger Geir Aasgard Hansen.