Annons:

Premium

Motorbrand ställer Airbus 350 på marken

Många flygbolag inspekterar nu sina Airbus 350 med Rolls Royce-motorer efter att Cathay i måndags drabbades av motorbrand. Av: Leif Holmkvist.

Strax efter start fick besättningen på Cathay Pacifics flight CX383 brandvarning i en motor. Brandsläckning utlöstes, bränsle dumpades och planet återvände odramatiskt till Hongkong efter en timma.

Cathay ställde in 34 flygningar, inspekterade sina 48 A350 och fann att 15 av dem behövde byta en komponent i bränslesystemet. Samtliga var av den större typen A350-1000.

Enligt nyhetsbyrån Reuters källor handlade det om ett läckage i bränsletillförseln till insprutningsmunstyckena och Cathay bytte de delar som fallerat.

Det finns 86 stora A350-1000 i trafik och 526 av den vanligare A350-900.

De bolag som har A350-1000 är Qatar med 24 plan, British Airways med 18, Cathay också 18, Virgin Atlantic med 12 och Ethiad och Japan Airlines med 5 vardera.

Airbus och Rolls Royce följer utvecklingen noga, men har ännu inte beordrat någon inspektion av flygplansflottan. Men många bolag kontrollerar ändå bränslesystemet för säkerhets skull.

SAS har fyra A350-900, den mindre versionen som alltså inte haft något problem med bränslesystemet.

– Det här påverkar inte oss, säger SAS presschef Alexandra Lindgren. Vi har tät dialog med Rolls Royce och Airbus och inväntar eventuella instruktioner från dem.