Annons:

Premium

Dynamisk prissättning fick Oasis konsertintäkter att rusa

När biljetterna för Oasis återförening släpptes i helgen var köerna av fans långa. Och i takt med att intresset ökade, steg också intäkterna, skriver The Guardian. Orsaken är en så kallad dynamisk prissättning där biljetter med hög efterfrågan stiger i kostnad.

”Det låter som en dålig optimering!”

Biljetter som annonserats för 148,50 pund rusade upp till 355,20 pund.

I USA har dynamiska priser länge varit vanligt för konserter, men i Storbritannien har det blivit allt vanligare i takt med att streamingen ökat och artister tjänar allt mindre pengar via plattformar som Spotify.

Rachael Board från Devon berättar för BBC att hon köade i timmar. När hon till slut kom fram kostade en biljett 495 pund, klart högre än de 150 pund som det stod att den skulle kosta i annonsen.

Alexander Edström, vd Atomize.

Travel News bad Atomize vd Alexander Edström om en förklaring: hans bolag säljer dynamisk prissättning till hotell och event, men är inte ansvarig för Oasis-biljettförsäljning.

– Det låter som en dålig optimering! Viktigt att man tar in ”ethical pricing” som komponent vid one off events där det inte finns alternativ – till skillnad mot, till exempel, hotell eller en nöjespark där du helt enkelt kan välja annat datum om du tycker det är för dyrt. 

Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025