Annons:

Premium

Panelen om extremhettan, olympiska spelen i Paris och kriskommission för järnvägen

Veckans panel: Didrik von Seth, vd SRF, Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB, Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian, Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group, Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group, Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry

Alcudia, Mallorca

”Om vi ser på data, så kan vi konstatera att för Vings del så har vi haft närmast rekordnöjda gäster i juli, bland annat med vädret”

Så kommer extremhettan vid Medelhavet att påverka reseindustrin de närmaste åren:

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Förhoppningsvis kommer vi uppleva en ökad nyfikenhet på de nordiska länderna och allt det vi kan erbjuda sydeuropéer som vill sänka gradtalen några snäpp. För alla entreprenörer inom besöksnäringen skapar detta spännande möjligheter.

Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Jag tror att de flesta kommer fortsätta att resa till Medelhavet, men de som kan försöker nog resa dit under lite andra perioder än just de varmaste månaderna.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Självklart måste vi ta klimatförändringar på allvar och vi i reseindustrin måste så klart fortsätta jobbet med att minska vårt klimatavtryck. Men värmeböljor runt medelhavet är inget nytt fenomen under högsommaren. 

Om vi ser på data, så kan vi konstatera att för Vings del så har vi haft närmast rekordnöjda gäster i juli, bland annat med vädret, och vi har också haft en urstark försäljning och en beläggning på väl över 99 procent i. 

Så bilden som media vill måla upp att hela Medelhavet håller på och brinner upp och att det är olidligt varmt stämmer inte. Många människor här upp i Norden gillar sol och värme och kommer fortsätta att åka till Medelhavet under sommaren, även i framtiden.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Vi Nordbor kommer fortsätta att åka söder ut för att få lite värme medan de som bor i södra Europa vill åka till Norden för en lite svalare semester. Coolcation är här för att stanna!

Didrik von Seth, vd SRF: Jag tror att det i viss mån kommer att göra för- och eftersäsong runt Medelhavet mer attraktivt vilket är positivt. I tillägg hoppas jag att Sverige kan dra nytta av det genom att locka fler turister hit.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB:  De närmaste åren inte så mycket gissar jag. Men får vi en riktigt galen extremsommar till exempel med många dödsfall, kanske några spektakulära kan det gå fort. Kanske blir det då en förskjutning i säsong. Bort från högsommar till försommar och sensommar. För oss i Skandinavien leder det måhända till en mer uppdelad semester jämfört med vår traditionella långsemester. Några veckor högsommar på hemmaplan och någon vecka för- och/eller sensommar vid t ex Medelhavet.

Patrick Roux, SkyTeam VD och Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef.

”Det sunt att det blir lite ändringar vad gäller Eurobonus så att fler aktörer kan ta plats”

Nu ska SAS Eurobonus lämna Star Alliance och in i SkyTeam. Så har snacket gått i sommar vid min utegrill:

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: En kombination av ifall man långsiktigt verkligen kan lita på försäkringarna om att värdet på intjänade poäng, villkor och förmåner förblir desamma och vilka nya spännande destinationer som tillkommer med SkyTeam.

Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Jag tycker det verkar som om vi pratat färdigt om det. Verkar inte vara så hett att diskutera längre. Samtalen vid min grill handlade mer om stekgrad och möjligen valet i USA. Men om jag hört något så är det snarare en oro för minskat antal flighter från Stockholm och att Kastrup blir ännu mer dominerande.  

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Har en del riktiga EuroBonus nördar i bekantskapskretsen och dom verkar vara lite avvaktande till det kommande inträdet i Sky Team. Bolag som Middle East Airlines, Aerolinas Argentinas, Saudia och Tarom står inte så högt i kurs och man är osäker på om linjenätet och tillgängligheten på biljetter blir försämrat. Men vi får väl se, själv tycker jag det har varit rätt svårt att hitta tillgänglighet idag med Star Alliance, så jag är försiktigt positiv.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det kan bli synd om dem som inte kan använda alla sina poäng men samtidigt är det sunt att det blir lite ändringar vad gäller Eurobonus så att fler aktörer kan ta plats. 

Didrik von Seth, vd SRF: För egen del är inte flygbolags lojalitetsprogram något som jag är särskilt upptagen med. Finns annat att prata om vid grillen 🙂

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Nu fick mina havererade grillkonversationer i sommar sin förklaring. Har försökt få igång ett skönt häng runt grillen med allt från ”Den bästa Shakespeare-uppsättningen” till ”Magnus Ugglas bästa låt”. Hur kunde jag missa den ultimata snackisen: ”Vad tänker du om SAS nya trohets-system?” Så tyvärr: Det blir ”ingen kommentar” från mig här.

Foto: Johan Söör

”Kan vi nocka Europa med Eurovision Song Contest i värdsklass så kan vi göra detsamma med OS. :-)”

Detta är mina tankar om ett framtida OS i Sverige:

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: Det är inget snack om att OS behöver förändras. Inte minst med tanke på hållbarhet och kostnadsbiten. Som uppväxt i Östersund som många gånger ansökt om värdskap så tror jag att vi skulle kunna skapa någonting nytt, välkommet och nödvändigt. Kan vi nocka Europa med Eurovision Song Contest i värdsklass så kan vi göra detsamma med OS. 🙂

Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Det hade ju varit väldigt roligt och bra för oss med ett OS i Sverige och jag är övertygad om att vi borde kunna genomföra ett arrangemang i världsklass. Både för idrottsutövare och publik. Vi verkar dessvärre hela tiden förlora mot någon större stad. För att matcha kunde man kanske gå ihop och göra ett skandinaviskt OS?

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tror det är bättre att vi överlåter OS arrangerande till stormakter med stora resurser och städer, som USA, UK, Frankrike, Tyskland, Japan, Korea etc.

Paris.

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Det är ett fantastiskt sätt att marknadsföra ett land på och i Paris har man sagt att man bara har byggt nya arenor där det ändå skulle behövas nya anläggningar så det behöver inte kosta en förmögenhet. Man måste också se på vad det genererar till Sverige i form att vårt land blir mer känt och att de som skulle resa hit om det blir OS i Sverige bidrar ekonomiskt till Sveriges välfärd. 

Didrik von Seth, vd SRF: Tycker att vi kan vara framåtlutade och kandidera. Är övertygad om att man kan genomföra det i Stockholm på ett bra och kostnadseffektivt sätt. 

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Jag tänker att det inte blir något framtida OS i Sverige. Vi får glädjas åt minnet av 1912 års OS. Sverige bärgade hem 65 medaljer, därav 24 guld. Greta Johansson tog guld i simhopp och skrev in sig i historieböckerna som första svenska kvinnliga OS-guldmedaljör. Vid Stockholms-OS infördes också fem konstnärliga grenar: Skulptur, arkitektur, bildkonst, litteratur och musik. Inget svenskt guld i dessa grenar dock.

SJ nattåg Norrland
Snälltåget.

Detta är mina tankar om tågtrafiken i Sverige som motor för turismen:

Kenneth Hultgren, kommunikationschef Strawberry: På samma sätt som att allting annat här i världen utvecklas så behöver också järnvägen göra det. Tågen måste gå i tid, de måste gå fortare och de måste kunna korsa landsgränser. Lyckas vi med det så skapas väldigt spännande möjligheter både för besökande men kanske framförallt för oss som får större arbetsmarknadsregioner.

Charlotte Blum, vd och koncernchef Unlimited Travel Group: Intresset för att resa med tåg bara ökar och så snart tågen börjar gå och man kan boka och känna sig trygg med att det fungerar så kommer antalet resenärer absolut gå upp. Den här sommaren har flera av våra bolag sålt resor med tåg men sedan fått lägga mkt tid på att boka om till andra avgångar alternativt flyg.

Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Är inte så bra insatt i tågtrafiken, men fjällaktörer verkar i alla fall mena att man påverkats negativt av allt tågstrul. Ser jag till mig själv, så har jag bokat flyg till Östersund för min kommande vandringsweekend i Åre. Vågar inte riskera att helgen går i dass pga inställda eller kraftigt försenade tåg..

Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs Norwegian: Tåget behöver gå i tid – när det väl funkar är det bra men tåget är alldeles för opålitligt som det är idag. 

Snälltåget

Didrik von Seth, vd SRF: I dagsläget är svensk järnväg tyvärr inte en motor för turismen. Eftersatt underhåll och oklart ansvar gör att tåg tyvärr inte är det alternativ som det borde vara. Tyvärr finns det ännu inte ett tillräckligt krismedvetande om detta inom politiken eller i järnvägssektorn. 

”Det internationella flygets explosiva utveckling bygger på att man skapat ett enormt utbud av resor som ’inte behövs’, men som är roliga”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Tågtrafiken kanske inte blir en motor för turismen i Sverige, men den skulle kunna bidra mer än den gör idag. Järnvägens väsen är starkt samhällstillvänt och då är resor ”som behövs” viktigare än sådana resor som ”inte behövs”. Det internationella flygets explosiva utveckling bygger på att man skapat ett enormt utbud av resor som ”inte behövs”, men som är roliga. Den lilla uppstickar-pionjären i Sverige är Snälltåget som visar att det går att skapa denna typ av resor också med tåg. Alpresor på sportlovet, regelbunden nattågstrafik till Berlin (utan stats-stöd), tåg till Oktoberfest i München med mera, mera mera. Ironiskt nog ägs Snälltåget av Transdev ett franskt bolag som omsätter nästan 90 miljarder kronor och ägs till 2/3 av franska staten.

SJ gör också en del, t ex samarbete med Way out west. DN-tåget är ett annat exempel. 

En tanke jag har är om man kunde göra någon form av ”kick-back-system”. Man skapar ett erbjudande-paket i till exempel Stockholm där man genom att utnyttja ett antal erbjudanden (hotell, restaurang, upplevelser, shopping) kan få resan till (i detta fall) Stockholm betald. 

En avslutande kuriös kommentar. Järnvägsbranschen är tacksam att verka i på så sätt att en träig 64-åring som jag framstår som ung och progressiv. Hans Sternlycke (ovan) är 83 år precis som en annan flitig debattör, professor emeritus Ewert Andersson. Det är i sig en indikator på järnvägens situation. Det finns för få unga människor med ett brinnande intresse för den komplexa järnvägsdriften…