Annons:

Premium

Stordalens nya hotellvarumärke har fått ett namn och logotyp

Nästa år öppnar det första hotellet av ett 20-tal i den nya hotellkedjan Stopover.  - Senast någon hade en originell tanke om väghotell levde Henry Ford, berättar Petter Stordalen i ett pressmeddelande.

”Vår målsättning är att Stopover ska bli en vanlig syn längs de nordiska vägarna och fylla ett tomrum på den nordiska hotellmarknaden”

Inrikes- och intra-nordiskt resande har ökat kraftigt sedan 2019. Utöver boende på resenärernas slutdestinationer ökar också behovet av att kunna bo bra och smidigt på väg till och från resans mål tror Strawberry. Som ett svar på detta så lanserar man därför en helt ny hotellkedja. En hotellkedja med fokus på de som reser med bil och som värdesätter bekvämlighet och tillgänglighet under sina resor.

Stopover vill bli ett tillskott för affärsresenärer, familjer och sportlag, men också för de som behöver en tillfällig bostad under en övergångsperiod. 

De 151 rum stora hotellen med elbilsladdning, gym, lekrum, tvättstuga, mötesrum/telefonbås, hundrastgård och möjlighet till någonting gott att äta och dricka. Hotellen kommer att byggas som trämoduler i Värmland för att sedan monteras upp på platsen. Ambitionerna kring miljön är stor och därför präglas byggnadernas profil av förnybar energiproduktion med solpaneler och geotermisk uppvärmning och att man i hög grad använder digitala lösningar för att vara resurseffektiva både för människors tid och för klimatet.

– Med Stopover så vill vi genom byggnaden skapa igenkänning hos gästerna samtidigt som det tydligt visar upp vår ambition inom hållbarhet. Vi fokuserar på strategiska väglägen, kvalitet och hög hållbarhet. Vår målsättning är att Stopover ska bli en vanlig syn längs de nordiska vägarna och fylla ett tomrum på den nordiska hotellmarknaden, där inrikesresor och resor inom Norden har ökat betydligt de senaste åren, säger Erik Möller, Head of Hotels på Slättö i ett pressmeddelande.

Ambitionen är att Stopover inom tio år kommer att bestå av minst 20 hotell, där det första öppnar i Falkenberg under senvåren/sommaren 2025. I ett första skede för Stopovers etablering finns en shortlist på kommuner i Sverige där man aktivt letar efter byggbar mark utanför stadskärnor och gärna nära eller i direkt förbindelse med avfarter till de större vägarna.

– Stopover handlar om att med örat mot marken fånga upp behoven som finns kring resande, leverera på det och dessutom bidra till att fler ger sig ut på de nordiska vägarna för att upptäcka vår del av världen. Norden är unik och förtjänas att utforskas. Vi har haft väldigt roligt när vi skapat Stopover och hoppas att bidra till att skapa nyfikenhet och lust att skapa minnen inte bara från resans slutmål utan från alla stoppen längs vägen, säger Anna Spjuth, Senior Vice President Brand & Concept Hotel chains Strawberry i ett pressmeddelande.