”Vinsten före skatt ökade bara med 17 miljoner jämfört med 2022”
Petter Stordalen skulle nog hellre genomgå ett könsbyte än tolka några siffror negativt. Hans sprudlande optimism är troligen en viktig förklaring till hans djärvhet och framgång.
Och visst har han rätt på sätt och vis, nominellt omsatte hotellkoncernen 16,3 miljarder norska kronor (16 miljarder svenska) och gjorde ett resultat före skatt på 704 miljoner kronor.
– De högsta intäkterna och bästa resultaten i bolagets historia, säger den alltid positive norrmannen.
Omsättningen ökade med 14 procent och det är väl ungefär så mycket som hotellen höjt priserna. Och intäktsökningen äts i sin tur upp av lika stora kostnadsökningar.
Vinsten före skatt ökade bara med 17 miljoner jämfört med 2022, då fortfarande eftersläpande pandemieffekter bromsade marknaden. Nettomarginalen föll alltså. Föll gjorde också resultatet efter skatt med nära 10 procent till 459 miljoner kronor.
Dessutom hade Strawberrys hotelldel ett negativt kassaflöde med 44 miljoner, småpengar i sammanhanget och betydelselöst om man inte behöver skaka fram pengar till aktieägare. Det behöver familjebolaget Strawberry inte bekymra sig om, där finns resurser.
Det finns flera förklaringar till att resultatet på sista raden och kassaflödet inte blev större: Strawberry investerar tungt i ny systemplattform, betalar dyrt för namnbytet på Friends arena och jobbar med avbetalningar på anstånd från skattmasen sedan pandemin.
Nu återstår 600 miljoner i skuld till Skatteverket, vilket är mer än bolaget tjänar på ett år.
Men det är som alltid full fart framåt för Stordalen med nya hotell på gång och stora förhoppningar på det gemensamma bonussystem med Norwegian som ska lanseras i fjärde kvartalet.
Strawberry driver 228 hotell: 107 i Sverige, 102 i Norge, 14 i Finland och fyra i Danmark samt ett i Litauen.