Företagsresors omsättning 2023 uppgick till 94,5 miljoner kronor, en markant ökning från 2022-års omsättning på 82,4 miljoner. Resultat blev en vinst på strax under tre miljoner, vilket är i paritet med vinsten 2022. Bolaget hade en kassa på 4,1 miljoner och utdelningen till aktieägarna 2023 var oförändrad från 2022 på fyra miljoner kronor.
Genom åren har bolaget visat en stabil utveckling och rankas därmed som en Top performer inom resebyråsektorn.
– Jag har 45 år i branschen och det har varit ett berikande och spännande jobb i alla år. Med undantag för pandemin har det gått bra sedan vi startade företaget 1996, berättar Mats Lindgren.
Umeå kommun är en stor kund men övriga kunder är stora privata företag, inte minst inom skogsindustrin.
– Umeå är en expansiv region. Förutom affärsresor, som ger en grund, är grupp- och konferensresor en viktig del i vår verksamhet. Vi har tre personer som hanterar gruppresor och hade 2023 med en hel del stora konferenser.
Att bolaget gått så bra genom åren tillskriver Mats Lindgren bland annat sparsamhet som innebär att strikt hålla i kostnaderna.
– Resor är, så att säga, min hobby och sedan har jag lärt mig affärsmannaskap.
###Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 5ent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.