– Det kommer att bli tuffare, även om vi inte ser så mycket av det än. Men det kommer att bli prisjusteringar nästa år, även om konkurrensen gör att det inte går att ta ut de stora prisökningarna på bränsle och lägga över det på kund. Den största skillnaden blir nog att folk börjar märka av räntehöjningarna, den dyrare bensinen och maten i plånböckerna.
Christian Clemens menar ändå att Fritidsresor står bra rustat och har stärkt sin position på marknaden, vilket han hoppas ska komma bolaget till godo i de tuffare tiderna. Lågprisflygbolagens osäkra ekonomiska ställning gynnar också chartern.
– Människor upplever chartern som trygg. Om lågprisflyget inte lyckats tjäna pengar i goda tider, hur ska de lyckas överleva nu?
Det nuvarande bokslutsåret som avslutades i september kommer dock att bli ”väldigt bra”. Fritidsresegruppen har de senaste åren utvecklats till en kassako inom TUI Travel samt föregångare inom flera områden, exempelvis webbförsäljning och konceptutveckling. Christian Clemens menar dock att det återstår mycket att förbättra, exempelvis kan Bluekoncepten utvecklas mer och kundrelationen fördjupas.
– Det är en lyx att ”äga” kunderna så lång tid innan de ska åka. Där finns fantastiska affärsmöjligheter, säger han och tar som exempel resebeviset som skickas ut till kunden.
– I dag ser det ut som en faktura för tv-licensen. Det borde vara ett dokument som väcker reslusten, som får en att handla tilläggsprodukter, att boka hyrbilen till exempel.
Christian Clemens menar ändå att Fritidsresor står bra rustat och har stärkt sin position på marknaden, vilket han hoppas ska komma bolaget till godo i de tuffare tiderna. Lågprisflygbolagens osäkra ekonomiska ställning gynnar också chartern.
– Människor upplever chartern som trygg. Om lågprisflyget inte lyckats tjäna pengar i goda tider, hur ska de lyckas överleva nu?
Det nuvarande bokslutsåret som avslutades i september kommer dock att bli ”väldigt bra”. Fritidsresegruppen har de senaste åren utvecklats till en kassako inom TUI Travel samt föregångare inom flera områden, exempelvis webbförsäljning och konceptutveckling. Christian Clemens menar dock att det återstår mycket att förbättra, exempelvis kan Bluekoncepten utvecklas mer och kundrelationen fördjupas.
– Det är en lyx att ”äga” kunderna så lång tid innan de ska åka. Där finns fantastiska affärsmöjligheter, säger han och tar som exempel resebeviset som skickas ut till kunden.
– I dag ser det ut som en faktura för tv-licensen. Det borde vara ett dokument som väcker reslusten, som får en att handla tilläggsprodukter, att boka hyrbilen till exempel.
KATARINA MYRBERG