Annons:

Premium

Minskad vinst för utökat Norwegian

Det går hyggligt för Norwegian, men nettoresultatet halverades och Wideröe lyfte sista raden. Oslobörsen gäspade. Av: Leif Holmkvist.

”Sammanfattningsvis ett väntat hyggligt resultat”

Sedan Wideröe togs in i koncernen kan Norwegian jämföra sig med SAS i storlek. Och då vinner norrmännen sju dagar i veckan, tack vare att de tidigt genomled den rekonstruktion som SAS nu plågar sig igenom.

På fredagen presenterade Norwegian rätt väntade siffror: fler flyger, de betalar lite mer för biljetterna trots att bolagen snålar på kostnadssidan.

Siffrorna för Q2 är inte jämförbara med fjolårets eftersom Wideröe påverkar de flesta parametrar. Men i de fall Norwegian separerat bolagen kan följande noteras:

# Yielden, alltså intäkten per flugen kilometer, föll 3 procent för Norwegian men ökade med 14 procent för gruppen på grund av att Wideröes inrikesbiljetter är dyrare per sträcka.

# Kabinfaktorn föll för Norwegian med 2 procent till 82 och ännu mer för gruppen, eftersom Wideröe flög med 30 procent tomma stolar på grund av upphandlade linjer med lägre beläggning.

# Merförsäljningen ombord och tjänster förutom biljettpriset ökade för Norwegian med 9 procent till 194 kronor per passagerare, men minskade med 3 procent för gruppen eftersom Wideröe bara säljer för 35 kronor.

Men i stort sett är det förväntade plussiffror för hela gruppen: Norwegian ökade antalet passagerare med 680 000 till 6,3 miljoner, Wideröe ökade med 122 000 till en miljon.

Gruppens intäkter ökade med 36 procent till 9,3 miljarder kronor och bruttoresultatet ebitda med 14 procent till 1,8 miljarder. Däremot föll nettoresultatet ebt med 11 procent till 477 miljoner, vilket ger en knappt godkänd marginal på 5 procent.

Relativt sett är Wideröe mer lönsamt än Norwegian och bidrar med 194 av de 477 miljonerna på sista raden, trots att bolaget bara har var sjunde passagerare i gruppen. Wideröe drar in över 200 miljoner på att sälja marktjänster till tredje part och erbjuda ”wet lease”. 

Norwegian har lyckats pressa sin enhetskostnad några procent liksom CO2-utsläppen.

Sammanfattningsvis ett väntat hyggligt resultat, trots att Norwegian halverade sin nettovinst. Det som var en av Oslobörsens kaxiga kometer före pandemin och rekonstruktionen landar som oftast de senaste åren på ett börsvärde på drygt 10 miljarder och ett pris på en dryg tia.