Annons:

Premium

Petter Stordalen: “Vi var de första som kom hit”

Nu byter nationalarenan namn från Friends till Strawberry.  - Det känns helt overkligt att vi imorgon tar över namnrättigheterna på Nordens största arena. Stolta över allt vi Strawberry åstadkommit, skriver ägaren Petter Stordalen på LinkedIn.

De nya skyltarna har precis avmaskats rapporterar Mitt i Stockholm. Man har även intervjuat Petter Stordalen i den stora arenan.

– Om jag ska vara helt ärlig – jag är mer intresserad av supportrarna än själva sporten. Jag var i Malmö när MFF spelade mot PSG. Det var kallt och regnigt, men jag ville se vad som hände. När supportrarna stod och sjöng om kärleken till en stad och ett lag fick jag gåshud. Det är kultur, säger Petter Stordalen till Mitt i Stockholm och fortsätter: 

– När jag körde in till Arenastaden i dag tänkte jag på hur det såg ut för tio år sedan. När vi byggde hotellet fanns det ingenting här. I dag finns Nordens största köpcenter, Stockholms största hotell och en av Europas största arenor. Allt på ett väldigt litet område. Detta är ett kärnexempel på hur man ska utveckla en plats.

Strawberry har långa band till Solna.

– Jag har varit med på arenan sedan dag ett genom restaurangerna. Så när någon reagerade på att jag skulle ”komma hit” tänkte jag: Nej, vi var de första som kom hit. Vi trodde på området och byggde hotell och trodde på idén om arenan.

Varför ville du köpa namnrättigheterna?

– Arenan representerar väldigt mycket av det som Strawberry står för med mångfald, inkludering och ett rum för alla. Det blir idrott, kultur, konserter, allt! Det skulle kunna vara mässor inne i arenan.

Namnbytet från Choice till Strawberry har inte varit smärtfritt. En hotellchef som Travel News pratade med nyligen sa att namnbytet “inte varit helt lyckat” med tanke på att en av Sveriges mest kända gängkriminella har smeknamnet Jordgubben. Hotelldirektören hävdade att det viktigaste är inte kedjans varumärke utan det enskilda hotellets prestation.