– Förra året var fruktansvärt för oss. Jordbävningen och OS fick både kineser och svenskar att låta bli att resa. Sedan kom finanskrisen på det, säger företagets grundare Elby Kwok Drewsen, som också är vd för systerföretaget Scandinavian Perspectives.
Bidrog de negativa skriverierna om Kina till att färre svenskar reste med er?
– Ja, och allt detta tillsammans gav ”a bad taste of China” och kunderna förlorade aptiten, konstaterar Elby Kwok Drewsen.
OS, som förväntades ge ett ökat Kinaresande blev i stället en börda. Att priserna tre- till fyrdubblades under Olympiska spelen skrämde också bort en hel del av Lotus kunder, som efterfrågar kulturella upplevelser. För snabbväxande och vinstrika Lotus Travel, som ökat omsättningen med 30 procent per år de senaste åren, blev fjolåret en plump i protokollet. Företaget gjorde sin största förlust någonsin på 10 miljoner.
Har du varit rädd att ditt livsverk skulle gå förlorat?
– Nej. Vi har ett starkt varumärke, bra personal och goda vinster från tidigare att luta oss mot. Att jag hållit fast vid beslutet att anställa en ny vd i Lotus Travel visar vilket förtroende jag har för bolaget på lång sikt, säger Elby Kwok Drewsen och påpekar att hon dessutom tackat nej till tre-fyra potentiella investerare som kontaktat bolaget.
När den nya vd:n Lotta Frenssen tog över vd-stolen i augusti i fjol stod kostnadsjakt överst på agendan.
– Det första jag fick göra var att dra i nödbromsen, vilket är nödvändigt när kostnaderna ökar och försäljningen faller snabbt. Vi har dragit ner på allt från akvarium och tepåsar till konsultprojekt och hyreskostnader, säger Lotta Frenssen.
Personalstyrkan på drygt 80 personer i Sverige och Kina minskades i fjol med 19 personer, varav 11 sagts upp och 9 slutat utan att bli ersatta.
– Det enda vi inte har rört är kvaliteten och marknadsföringskostnaderna. Det är viktigt för framtiden att satsa mer på webben och att förnya varumärket, säger Elby Kvok Drewsen.
Sedan mellandagarna har Lotus sett positiva signaler, även om det är för tidigt att kalla det trend. Nysatsningar som studieresor och skräddarsydda resor både inom b2b och privatresandet har lockat fler till sajten.
– Plötsligt vill fler åka till Kina. Vi tror att 2009 blir bättre än katastrofåret i fjol, men att det tar tid innan vi hittar normala nivåer igen.
Bidrog de negativa skriverierna om Kina till att färre svenskar reste med er?
– Ja, och allt detta tillsammans gav ”a bad taste of China” och kunderna förlorade aptiten, konstaterar Elby Kwok Drewsen.
OS, som förväntades ge ett ökat Kinaresande blev i stället en börda. Att priserna tre- till fyrdubblades under Olympiska spelen skrämde också bort en hel del av Lotus kunder, som efterfrågar kulturella upplevelser. För snabbväxande och vinstrika Lotus Travel, som ökat omsättningen med 30 procent per år de senaste åren, blev fjolåret en plump i protokollet. Företaget gjorde sin största förlust någonsin på 10 miljoner.
Har du varit rädd att ditt livsverk skulle gå förlorat?
– Nej. Vi har ett starkt varumärke, bra personal och goda vinster från tidigare att luta oss mot. Att jag hållit fast vid beslutet att anställa en ny vd i Lotus Travel visar vilket förtroende jag har för bolaget på lång sikt, säger Elby Kwok Drewsen och påpekar att hon dessutom tackat nej till tre-fyra potentiella investerare som kontaktat bolaget.
När den nya vd:n Lotta Frenssen tog över vd-stolen i augusti i fjol stod kostnadsjakt överst på agendan.
– Det första jag fick göra var att dra i nödbromsen, vilket är nödvändigt när kostnaderna ökar och försäljningen faller snabbt. Vi har dragit ner på allt från akvarium och tepåsar till konsultprojekt och hyreskostnader, säger Lotta Frenssen.
Personalstyrkan på drygt 80 personer i Sverige och Kina minskades i fjol med 19 personer, varav 11 sagts upp och 9 slutat utan att bli ersatta.
– Det enda vi inte har rört är kvaliteten och marknadsföringskostnaderna. Det är viktigt för framtiden att satsa mer på webben och att förnya varumärket, säger Elby Kvok Drewsen.
Sedan mellandagarna har Lotus sett positiva signaler, även om det är för tidigt att kalla det trend. Nysatsningar som studieresor och skräddarsydda resor både inom b2b och privatresandet har lockat fler till sajten.
– Plötsligt vill fler åka till Kina. Vi tror att 2009 blir bättre än katastrofåret i fjol, men att det tar tid innan vi hittar normala nivåer igen.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT