Annons:

Premium

Slottet som är stjärnornas favorit

Det ser ut som en ruin, men är ett slott med utställningar och event. Och artister älskar att spela därinne. Borgholms slott är en ovanlig kommunal resultatenhet. Av: Leif Holmkvist.

”Artisterna tycker att det är en häftig miljö att spela i”

Borgholms slott är ett av landets mest envisa byggen. Det började för 800 år sedan som ett försvar mot rövare från andra sidan Östersjön, byggdes till en högborg, krigshärjades, återuppbyggdes som ett flott renässansslott, förstördes i Kalmarkriget, byggdes upp till barockpalats och brann upp 1806 för att ytterligare förfalla.

De senaste 100 åren har den mäktiga slottsruinen restaurerats till att bli en av Ölands främsta turistattraktioner. Det ägs av Statens fastighetsverk och drivs av Borgholms kommun. Därför har Tommy Josefsson den något ovanliga titeln slottschef. Det blev han för tre år sedan efter att ha tränat i 27 år som intendent på Kalmar slott.

– Borgholms kommun tog över driften i mitten av 1990-talet, berättar Tommy Josefsson. Vi fungerar som en självständig resultatenhet och går runt på egna intäkter.

I fjol hade Borgholm slott över 100 000 betalande besökare. Lägger man till dem som besökte konserterna på borggården blir siffran 145 000.

– Artisterna tycker att det är en häftig miljö att spela i, säger slottschefen. I fjol firade vi 50-årsjubileum som rockarena. Det första bandet var holländska Ekseption.

Tommy Josefsson, Slottschef, Borgholm

Sedan kom Pugh och Rainrock, Procol Harum, ABBA och många fler. Men oftast kom Björn Skifs som har spelat 40 gånger i slottet. Numera är arenan mest känd för Victoriakonserterna som sänds i SVT den 14 juli.

I sommar kommer Tomas Ledin, Darin, Smith & Thell, Miss Li, Molly Sandén, Thomas Stenström, Hooja samt slitstarka Europe och Eldkvarn. Men allt är inte rock som låter, länsmusiken ger klassiska konserter i slottet vår och höst.

Mer kultur bjuds på säsongens utställningar av stjärnfotografen Jörgen Tannerstedt, National Geographics världsutställning om havet eller arkeologernas utställning om slottets stormiga historia.

– Så ska vi inte glömma alla spännande barnaktiviteter, påminner Tommy Josefsson. De är viktiga för att locka hit barnfamiljerna. Och slottscaféet där man kan fylla på energi.

Borgholms slott hyr också ut lokaler för företagsevent, middagar, bröllop och till och med borgerliga begravningar.

– Vi gör den mesta marknadsföringen i egen regi, i sociala medier, tv-reklam i köpcentrum och utomhusreklam längs väg 136, säger Tommy Josefsson. Vi har haft ett uppsving sedan pandemin av svenska gäster, men också mycket tyska, danska och holländska besökare.

Och i år tänker slottschefen försöka slå rekord:

– Försäsongen var den bästa någonsin, men det avgörs av vädret i juli och augusti. Sol och 30 grader är inte bra, inte för mycket regn heller.

Borgholm slott omsatte i fjol cirka 13 miljoner kronor och sysselsatte 30 säsongsanställda och fem fastanställda.