Annons:

Premium

Skjuts för Reseproducenten Skellefteå ”Vi fyllde ett vakuum i marknaden”

Omsättningen ökar rejält samtidigt som personalomkostnaderna stiger.

Enligt bokslutet, som omfattar 18 månader från juli 2022 till sista december 2023, uppgick omsättningen till 86,8 miljoner kronor, en betydande ökning från föregående periods 31,9 miljoner. Årets resultat landade på 559 000 kronor i vinst.

En viktig faktor bakom Reseproducentens framgång är, förklarar Cecilia Ärlebo, osäkerheten kring att boka paketresor online.

– Många privatresenärer har upplevt problem med att samordna olika delar av sina resor när de bokar via olika onlineplattformar. Detta kan leda till problem som missade anslutningar, överbokade hotell och andra logistiska utmaningar. Genom att garantera smidiga och pålitliga resor har vi kunnat bygga upp ett starkt förtroende hos våra kunder, vilket i sin tur har lett till en ökning i bokningar och därmed företagets omsättning.

Vidare nämner hon en starkare önskan att efter pandemin resa tillsammans med familj och vänner.

– Företaget erbjuder nu specialpaket för större grupper, inklusive familjer, vänskapsgrupper och företagsresor. Dessa paket inkluderar allt från transport och boende till aktiviteter och guidade turer, vilket gör det enkelt och bekvämt för kunderna att boka och njuta av sina resor.

Cecilia Ärlebo konstaterar att många resebyråer till följd av av ekonomiska svårigheter tvingades att stänga ner under pandemin.

– Detta skapade ett vakuum i marknaden som vi snabbt kunde fylla. Genom att strategiskt positionera oss och expandera vårt tjänsteutbud kunde vi locka till oss kunder som tidigare använt andra resebyråer. Som ett litet och lokalt företag kunde vi snabbt anpassa oss och möta den ökade efterfrågan.

Slutligen har Skellefteå har under de senaste åren sett en betydande ökning av nya företagsetableringar.

– Staden har blivit en attraktiv plats för affärsinvesteringar, vilket har ökat behovet av affärsresor. För många av dessa företag är det viktigt att ha en pålitlig partner för att hantera sina resebehov, och Reseproducenten har framgångsrikt positionerat sig som den partnern.

Text: Peter Mathsson

Källa: Eivora