Annons:

Premium

Fastighetsverket får inte marknadsföra sin turistmål

Svensk besöksnärings största fastighetsägare har inget uppdrag att främja turism. ”Det är hyresgästernas sak” förklarar Claes Brunius, affärsutvecklare på Statens fastighetsverk. Av: Leif Holmkvist.

”Vi är tämligen anonyma”

De äger 3 000 fastigheter, tar in tre miljarder kronor i hyror och gav i fjol en vinst på en miljard. 205 fastigheter är historiska besöksmål: slott och muséer, gravfält och fästningar eller stora natursköna områden samt 1 700 kronoholmar.

I hemestertider och när den klena kronan drar utländsk turism till den nordiska svalkan strömmar gästerna till, oftast utan att ha en aning om vem som äger, sköter och utvecklar besöksmålet.

Claes Brunius, affärsutvecklare Statens fastighetsverk.

– Vi är tämligen anonyma, konstaterar Claes Brunius som jobbar som affärsutvecklare med Statens fastighetsverks historiska besöksmål. Bara var åttonde svensk känner till oss.

– Vi har inte uppdraget att marknadsföra besöksmålet, utan det vilar på dem som hyr fastigheterna och driver verksamheten. Vår uppgift är att förvalta och utveckla fastigheterna.

Därför finns det inga säkra siffror på hur många besökare Statens fastighetsverk har varje år. Bara att det är åtskilliga miljoner som går på Vasamuseet, besöker Drottningholm eller Borgholm slott, tar en båttur till Pater Nosters fyrplats eller guidas runt i Eketorps fornborg på Öland.

– På de platser där vi inte har hyresgäster, till exempel gravfält, ruiner eller naturområden, mäter vi heller inte besökstalen, förklarar Claes Brunius.

Statens fastighetsverk jobbar i samverkan med sina hyresgäster och de kommuner där besöksmålen ligger, men marknadsföringen av vårt gemensamma kulturarv varierar väldigt.

– Det finns dessvärre ingen nationell samordning av kulturturismen, säger Claes Brunius, som tidigare arbetade som konsult inom besöksnäringen.

Inför semestern ska Travel News göra nedslag i några av Statens fastighetsverks populära turistmål. 

På nytt jobb