”Qatar Airways har 225 flygplan i drift eller under snar leverans och trafikerar 170 destinationer världen över”
Det är svårt att undgå Qatar antingen man gillar fotboll, motor eller bara vill kolla på Trump på CNN. Det stora flygbolaget i det lilla ökenlandet satsar hårt på sponsring och reklam: partner till fotbolls-EM, till FIFA, PSG, Inter och det asiatiska fotbollförbundet, till Formel 1, Ironman och till såväl rugby som kitesurfing och padel.
Uppenbarligen lönar det sig:
Under det gångna räkenskapsåret landade ebitda på 57 miljarder kronor, vilket ger en bruttomarginal på 24 procent. Passagerarantalet ökade med 26 procent och kabinfaktorn var 83 procent, den högsta i bolagets 27-åriga historia.
Qatar Airways har 225 flygplan i drift eller under snar leverans och trafikerar 170 destinationer världen över. Bolaget flyger 10 Airbus A380 ”Superjumbo” och har beställt ytterligare 7, har 28 Boeing 777-200 som fraktplan och driver som enda stora flygbolag lyxig affärsjet i Qatar Executive.
Qatar Airways är inget lågprisbolag och lyfter i reklamen fram sin komfort med plattsängsstolar i business class och fina entertainmentsystem på alla långdistansflygningar.
Det är inte heller världens mest klimatvänliga bolag. Det kanske inte är något stort problem när styrelseordföranden heter Saad Bin Sharida Al-Kaabi. Han är även energiminister i emiratet Qatar.