Annons:

Premium

Charterbolagens uppmaningar efter den dödliga grekiska hettan

Sex döda turister. Det är förödande facit under den rekordtidiga värmebölja som drabbat Grekland. Lokalt växer frustrationen – och de svenska researrangörerna anpassar löpande sitt arbete.

”Vi ser ingen direkt ökning av antalet kunder som kontaktar oss och är oroliga för att resa i förhållande till värmen”

Flertalet försvinnanden och dödsfall har följt den ovanligt tidiga värmebölja som dragit in över Grekland sedan början av juni. Enligt nyhetsbyrån Reuters hade den 24 juni antalet turister som avlidit av hettan stigit till sex personer. 

Bland dem som avlidit finns bland annat Michael Mosley. Den kände brittiske hälsogurun och tv-doktorn hittades död den 9 juni efter att ha varit försvunnen på ön Symi i flera dagar. 

Sedan dess har även en nederländsk turist i 70-årsåldern hittats död på ön Samos och en 55-årig amerikan hittats död på ön Mathraki. I måndags bekräftade grekisk polis att en 67-årig tysk turist hittats död på ön Kreta. 

På ön Sikinos söker räddningstjänst fortfarande efter två försvunna kvinnor från Frankrike, 64 och 73 år gamla. Insatser pågår också på ön Amorgos där en 59-årig amerikan försvunnit.

– Det finns ett gemensamt mönster – de gick alla på en vandring mitt i höga temperaturer, säger polistalesmannen Petros Vassilakis till Reuters.

Försvinnandena och dödsfallen belyser farorna med att vara utsatt för temperaturer som rör sig runt eller överstiger 40 grader. Bland lokalbefolkningen ökar frustrationen över att värmevarningar och klara uppmaningar till försiktighet inte stoppar turister från exponering.

Martina Krantz, pressansvarig på Apollo, påpekar som många andra att det eventuellt inte är värmen i sig som är det ovanliga utan snarare hur tidigt på säsongen den inträffar.

– Och det är säkert en del resenärer som valt att åka tidigt på säsongen på grund av bland annat lägre temperaturer.

Inga svenska turister i Grekland har däremot drabbats och oron verkar än så länge inte ha spridit sig hit. 

– Vi ser ingen direkt ökning av antalet kunder som kontaktar oss och är oroliga för att resa i förhållande till värmen, mer att man kanske undrar mer specifikt hur varmt det är just dit man ska åka och så vidare, kommenterar Martina Krantz och tillägger att värmen heller inte lett till några av- eller ombokningar.

Inte heller Tui märker av förändrat beteende hos kunderna på grund av värmeböljor. 

– Varken nu eller tidigare somrar. Våra bokningar har pekat uppåt de senaste veckorna och vi ser ingen ökning i avbokningar. Kundernas säkerhet är alltid högsta prioritet så för oss är detta ”business as usual”. Vi har ett team som jobbar dygnet runt med att bevaka läget på våra destinationer bland annat genom väder- och nyhetsrapporter. Vi kan därmed agera snabbt och kommunicera med våra nordiska kunder i olika situationer, förklarar Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig för Tui Sverige.

Vings kommunikationschef Claes Pellvik berättar att researrangören löpande informerar hur man ska agera som gäst när det är värmebölja. 

– Råden kan sammanfattas att man ska göra som de 450 miljoner människor som bor vid Medelhavets stränder. Ta siesta, undvik fysiska aktiviteter mitt på dagen, sök skugga och drick mycket vatten. 

I händelse av orange eller röda vädervarningar från lokala myndigheter skickar Ving alltid ut SMS till gäster på berörda resmål. Så arbetar även Tui, inklusive delar tips på hur man bör ta det försiktigt i värmen. 

Samtliga researrangörer påpekar att man ständigt arbetar med att utveckla och förbättra de rutiner och processer som finns i relation till omvärlden, oavsett om det rör väderrelaterad problematik eller politisk oro. Ving har inför den här sommaren förstärkt sin krisorganisation. 

– Vi har tagit in ett antal duktiga kollegor som normalt sett arbetar med till exempel HR och IT, för att kunna hoppa in och hjälpa till om så skulle behövas under högsommaren när vi har både stort antal resande och en del kollegor på semester, berättar Claes Pellvik. 

Man ser exempelvis ett ökat behov av att nyansera och förklara meddelanden från lokala myndigheter i samband med avvikelser, som ibland endast tillhandahålls på lokalt språk eller på svårbegriplig engelska.  

Samtliga researrangörer understryker också vikten att se över sitt försäkringsskydd inför en resa. 

– Ja, till syvende och sist har man givetvis ett eget ansvar när man är ute och reser. Har man till exempel bakomliggande hälsoproblem så kanske man ska fundera på om det är rätt att åka till Medelhavet under högsommaren. Kanske är det bättre att åka på för- eller eftersäsong, när temperaturen är lägre, säger Claes Pellvik.