”Det går trögare för turistsverige än man kanske tror”
När nu den senaste gästnattsstatistiken för Sverige från Tillväxtverket är på plats gör olika aktörer egna analyser. Det går bättre på vissa håll i landet, för vissa platser och städer vissa tider – och mindre bra för andra.
Statens marknadsföringsbolag för turistlandet Sverige, Visit Sweden, har också kikat på statistiken, samt gjort egna efterforskningar för att bilda sig en bättre uppfattning om läget, för sin planering av kommande marknadsföringsinsatser.
– Det går trögare för turistsverige än man kanske tror, men vi ser till exempel att intresset för svensk mat och svenska måltidsupplevelser är superhett, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson i ett pressmeddelande.
Det internationella och reserelaterade Googlesökandet om Sverige har ökat 117 procent kvartal ett år 2024 jämfört med kvartal ett år 2023. Googlesökningar om Sverige generellt har ökat med 8 procent 2023 jämfört med 2022 och jämför man med 2019 är ökningen 39 procent.
Under 2023 nådde Visit Swedens marknadsföring av Sverige som resmål cirka 2,7 miljarder människor (brutto). Efter den senaste kampanjen om resmålet Sverige från Visit Sweden sa 89 procent i en undersökning att de är mer intresserade av att besöka Sverige än innan.
Marknadsföringen av turistlandet Sverige bidrar därmed starkt till att stärka bilden av Sverige internationellt. Sveriges besöksnäring är ett allt viktigare skyltfönster för Sverige, samtidigt som besöksnäringen stärker den lokala samhällsutvecklingen.
Grafen nedan visar internationell utveckling av turismrelaterat googlande om Sverige. Dvs rensat från negativa, icke-turistrelaterade händelser som tex koranbränningar, utdragen natoprocess, gängvåld, bombdåd, terrorhot och så vidare.
Turismen till Europa är den som snabbast återhämtar sig efter pandemin, men Sverige halkar efter. När de nordiska ländernas gästnattsstatistik nu jämförs i en ny och unik sammanställning av Visit Sweden, blir det tydligt att Sveriges återhämtning går sämre än de nordiska grannländerna Danmarks och Norges.
– Det är sant att turismen från utlandet till Sverige ökar något sedan 2022 och Sverige är tillbaka på ungefär samma nivå som 2019, men lyfter man blicken något och jämför med våra nordiska grannländer ser det inte lika roligt ut, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden.
Möjlighet att flyga till Sveriges största och viktigaste nav för internationell turism till hela Sverige, Arlanda, låg år 2023 på ca 75-procents nivå av 2019-års kapacitet (antal flyglinjer och avgångar) enligt en sammanställning som Swedavia och Visit Sweden tagit fram.
Fakta: Tillgängligheten till Sverige minskar
Färre flyglinjer till Arlanda
Möjlighet att flyga till Sveriges största och viktigaste nav för internationell turism till hela Sverige, Arlanda, låg år 2023 på ca 75-procents nivå av 2019-års kapacitet (antal flyglinjer och avgångar) enligt en sammanställning som Swedavia och Visit Sweden tagit fram.
Tillgänglighet med färja till Sverige minskar
Enligt en helt ny, och tidigare inte publicerad sammanställning som Visit Sweden bett kunskapsmyndigheten för svensk transportpolitik, Trafikanalys (TRAFA) ta fram över antal färjelinjer till Sverige och antal anlöp i svenska hamnar av reguljär färjetrafik från utlandet år 2019 och 2023, visar att tillgängligheten till Sverige med färja från utlandet, enligt deras preliminära siffror endast ligger på 80 procents nivå år 2023 jämfört med år 2019.
Det har blivit något färre linjer och även färre anlöp 2023 jämfört med 2019. Färjetrafiken har inte återhämtat sig efter pandemin och ligger ungefär på 80% av nivåerna 2019.
Trafikanalys tar fram kunskapsunderlag till beslutsfattare inom transportpolitiken på uppdrag av regeringen.