Av Sverigeprogrammet med flyg kvarstår bara Arlanda–Innsbruck sju veckor i vinter. Göteborg till Geneve och Innsbruck och Malmö–Innsbruck har dragits in. Fjolårets 8 900 resenärer från Sverige beräknas minska till 5 700.
– Vi hoppas att de i södra Sverige åker från Köpenhamn i stället. Det är naturligt att samköra från Köpenhamn, eftersom vi numera ingår i Hojmarkresor med totalt 30 000 resenärer och betydligt större andel danskar.
Ny konkurrent till Hojmark i Danmark blir STS Alpresor som startar skidresor från Köpenhamn till Saalbach och Bad Gastein i samarbete med Star Tour, Fritidsresors danska systerföretag.
– Star Tour har inga skidresor och har sneglat lite på vårt samarbete med Fritidsresor och Sportresor, säger Peter Johnson, vd för STS Alpresor.
Arrangören smygstartar med två destinationer och cirka 1 400 resenärer. 2011 är målet volymer som närmar sig Finlands och Norges, 4 500 respektive 6 500 resenärer per år.
– Vi hoppas att de i södra Sverige åker från Köpenhamn i stället. Det är naturligt att samköra från Köpenhamn, eftersom vi numera ingår i Hojmarkresor med totalt 30 000 resenärer och betydligt större andel danskar.
Ny konkurrent till Hojmark i Danmark blir STS Alpresor som startar skidresor från Köpenhamn till Saalbach och Bad Gastein i samarbete med Star Tour, Fritidsresors danska systerföretag.
– Star Tour har inga skidresor och har sneglat lite på vårt samarbete med Fritidsresor och Sportresor, säger Peter Johnson, vd för STS Alpresor.
Arrangören smygstartar med två destinationer och cirka 1 400 resenärer. 2011 är målet volymer som närmar sig Finlands och Norges, 4 500 respektive 6 500 resenärer per år.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT