”Under maj ökade RevPar, intäkt per tillgängligt rum, med 14 procent”
– Det är glädjande att vi har en positiv utveckling i Stockholm när det kommer till antalet kommersiella övernattningar. Besöksnäringen gör en fantastisk omställning och anpassar sig till både förändrade resebeteenden, kostnadsökningar och nya hållbara affärsmodeller. Därför är det bra att affärer och intäkter för besöksnäringen fortsätter komma in, säger Caroline Strand, tf VD för Stockholm Business Region.
Under maj ökade RevPar, intäkt per tillgängligt rum, med 14 procent jämfört med samma period 2023. Summerat hittills i år är motsvarande utveckling en ökning på 9 procent. RevPar stiger när bokningsläget ökar. Taylor Swift och flera andra stora konserter och idrottsevenemang bidrog till RevPar-utvecklingen. Över 90 stora internationella och nationella akter är planerade att spela i Stockholm i år vilket skapar förutsättningar för en fortsatt bra lönsamhet från kommersiella gästnätter byggt på efterfrågan.
Årets första fyra månader visar att 4,03 miljoner övernattningar gjorts i länet – marginellt fler än 2023. Internationella övernattningar går starkare i jämförelse med föregående år. Övernattningar från svenska besökare har minskat något.
Men i riket backar hotellnäringen
Under de fyra första veckorna i maj minskade antalet sålda hotellrum i Sverige med två procent jämfört med samma period 2023. Minskningen beror främst på att efterfrågan minskade i Göteborg och Sverige utanför storstäderna.
– Beläggningen på Malmös hotellmarknad påverkades mycket positivt av i synnerhet Eurovision som inföll under Kristi Himmelsfärdsveckan då beläggningen annars hade varit betydligt lägre. Beläggningen i Stockholm var oförändrad jämfört med 2023 trots Taylor Swift-konserterna, men man ska komma ihåg att 2023 besöktes Stockholm av såväl Beyoncé som Depeche Mode under samma period. Minskningen beror således på att antalet sålda hotellrum minskade i Göteborg och i Sverige utanför storstäderna, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita i ett pressmeddelande.
– Hittills i år har efterfrågan på hotellrum minskat med knappt en procent, vilket givet konjunkturläget är en överraskande låg nedgång. Det är tydligt att människor fortsätter att prioritera resande. Exempelvis hade finanskrisen 2008-2009 klart större negativ inverkan på hotellmarknaden. Den svaga kronan och en normalisering i beteende efter pandemin bidrar till ökad internationell turism, vilket delvis kompenserar för nedgången i svenska gästnätter hittills under året.
– Samtidigt är både hushåll och företag pressade av höga kostnadsnivåer och det kommer att dröja innan räntesänkningar får reell ekonomisk effekt, avslutar Thomas Jakobsson i ett pressmeddelande.
Källa: Visita, SCB Tillväxtverket och Benchmark Alliance