Det framgår av koncernens årsredovisning. Förlusten blev 25 miljoner, vilket är jämfört med 2007. Större delen av förlusten beror på den stora momshärvan som rullades upp i våras. Momsskulden på totalt 19,4 miljoner har betalats in, men belastar resultatet.
– Om man bortser från momsskulden blev det operativa resultatet –1,5 miljoner och nästa år ska vi tjäna pengar på Scandorama, säger Ölvemarks och Scandoramas vd Bengt Ölvemark.
För att klara momsskulden och säkra Scandoramas fortlevnad tillförde de nya ägarna Ölvemarks och Bergkvara Buss 18 miljoner i nytt kapital i samband med förvärvet i juni. Till detta kommer att Beppe Bugeja när han tog över det krisdrabbade bolaget från Johan Malmqvist i slutet på oktober 2008 lade in 11 miljoner i bolaget – en investering han inte fick tillbaka när verksamheten gick vidare till Ölvemarks.
– Nej, Bugeja fick inte igen sina 11 miljoner. Det blev ett kort och tufft äventyr för honom, säger Bengt Ölvemark till Travel News.
– Nej, Bugeja fick inte igen sina 11 miljoner. Det blev ett kort och tufft äventyr för honom, säger Bengt Ölvemark till Travel News.
Men för att täcka 2009 års beräknade förlust tillskjuter Ölvemarks och Bergkvara Buss ytterligare 7 miljoner kronor. Det betyder sammanlagt ett totalt ägartillskott under de senaste tolv månaderna på 36 miljoner. Bengt Ölvemark ser ändå optimistiskt på Scandoramas framtid.
– Nu har vi full kontroll på verksamheten. Vi vet hur slipstenen ska dras och hur viktigt det är att man håller i kostnaderna. Genom vårt ägande har hotell och bussbolag återfått förtroendet för Scandorama. Förra året tvingades Scandorama ofta betala hotellen kontant på plats, nu kan vi använda oss av krediter igen.
Till skillnad från Scandorama gjorde Ölvemarks ett mycket bra 2008. Vinsten var 6,2 miljoner (–0,4) och beräknas 2009 hamna runt 3 miljoner till följd av konjunkturen och den svaga svenska valutan.
De mörka molnen har dock inte helt dragit över. En intern utredning om momshärvan, där flera personer misstänks ha skott sig på företagets bekostnad, pågår fortfarande och Konkurrensverket utreder kartellbildning mellan Scandorama och Ölvemarks före sammanslagningen.