”Vår dynamiska modell passar ju in i detta där man som kund kan välja helt själv”
I bokslutet för 2023 redovisar TripX Travel en betydande omsättningstillväxt. Omsättningen för 2023 uppgick till 52,33 miljoner kronor, en markant ökning från 38,65 miljoner kronor året innan. Samtidigt gjorde företaget en vinst på 13,24 miljoner kronor, en kraftig ökning från 2022 då vinsten låg på 5,35 miljoner kronor.
– Vi hade också en hög tillväxt före pandemin och klarade oss rätt så bra genom pandemin, säger Morten Husby. Vi fick således tid för en del utveckling av våra system som vi nu har fått betalt för. Vi har helt enkelt blivit bättre och mer effektiva för vår kunders bästa och så klart även för oss själva.
Enligt bokslutet Under 2023 ökade TripX Travel antalet medarbetare från sju till åtta. Personalkostnaderna uppgick under året till 5,8 miljoner kronor jämfört med 4,5 miljoner kronor 2022. Bolaget delade ut 10 miljoner kronor i utdelning och hade vid årsslutet en kassa på 33,58 miljoner kronor, en betydande ökning jämfört med 19,508 miljoner kronor under 2022.
– Resorna har blivit dyrare och vi ser att kunderna nog väljer lite färre dagar. Vår dynamiska modell passar ju in i detta där man som kund kan välja helt själv. Resmålen är först och främst inom Europa där Spanien, Turkiet, Grekland, Polen och Italien är mest populära. Men det är en härlig spridning av många resmål. Kroatien och även Albanien går bra just nu. Jämfört med före pandemin har även storstadsresor ökat hos oss.
Slutligen konstaterar Morten Husby att TripX även i år hittills upplever en rätt så kraftig tillväxt.
Text: Peter Mathsson
Källa: Eivora