”Kanske står hoppet till att elflyg på kortare sträckor kan få passagerarna att återvända, även om biljetterna knappast lär bli billiga”
Trafikverkets och Transportstyrelsens utförliga statistik är ingen munter läsning för de kommunpolitiker som tvingas slanta upp miljoner varje år för att skotta snö eller rensa maskrosor på banor och plattor. För så här ser den dystra verkligheten ut:
Medan Arlanda ökade sitt passagerarantal i april med 5 procent jämfört med samma månad i fjol är minussiffrorna desto fler för många av landets övriga 37 flygplatser.
Så här ser passagerarantal och utveckling i procent ut för de tio största flygplatserna i april 2024:
Arlanda, 1 848 962, +5 %
Landvetter, 428 023, 0 %
Bromma, 92 771, -7 %
Sturup, 76 508, -38 %
Luleå, 75 203, -3 %
Umeå, 55 438, -2 procent
Skavsta, 28 781, -58 %
Skellefteå, 28 291, +2 %
Östersund, 22 968, -2 %
Visby, 21 536, -8 %
Det är inga roliga siffror för Swedavia, men värre ser det ut på landets tio minst flygplatser:
Torsby, 167, +35 %
Hagfors, 195, -11 %
Pajala, 279, -21 %
Mora, 283, +28200 %*
Sälen, 401, -67 %
Borlänge, 509, +139 %
Sveg, 570, -1 %
Karlstad, 732, -18 %
Jönköping, 760, -16 %
Kramfors, 900, +48 %
(*Mora hade i april 2023 en enda passagerare, därav ökningen)
Jag vet att Sverige är avlångt, att hela landet ska leva, att vissa halvtomma linjer handlas upp och att flygplatser kan användas till annat än passagerartrafik, till exempel privatflyg, brandflyg, segelflyg, fallskärmshoppning, ambulansflyg, dragracing eller skolflyg.
Visst är Värmland nästan onödigt vackert, men ändå, hur kul kan det vara att sitta och räkna in fem och en halv passagerare per dag i Torsby eller sex och en halv i Hagfors? Eller 25 pax om dagen i relativt stora städer som Karlstad och Jönköping?
Jag kan förstå behovet av ett antal mindre flygplatser norr om Dalälven, särskilt som tågen oftast står still om det ens finns räls i trakten. Men i södra Sverige skulle nog hälften av flygplatserna kunna läggas ner.
Kanske står hoppet till att elflyg på kortare sträckor kan få passagerarna att återvända, även om biljetterna knappast lär bli billiga. Ännu längre in i framtiden lär eVTOL, elektriska passagerardrönare, ta hand om en del av den luftburna trafiken. De behöver inte 1600 meter bana eller ens 800, bara en asfaltsplatta.