Ryanair, Wizzair, Norwegian liksom internetresebyråerna Travelpartner, Mr Jet och Travellink har alla behållit kortavgiften, som ofta ligger runt 75 kronor. Air France-KLM har däremot tagit bort den. Även resesajterna inom Etraveli har slopat kortavgiften.
– Vi tog bort avgiften, eftersom vi följer svensk lag. Men vi följer förstås noggrant hur Konsumentverket agerar, säger Air France-KLM:s Sverigechef Noud Duyzings.
Förklaringarna till varför man behåller kortavgifter varierar. Norwegian hänvisar till nationalitet.
– I bokningsprocessen framgår det tydligt att det är norska regler som gäller, säger investor relations-ansvarig Karl Peter Gombrii.
Enligt Konsumentverket omfattar dock lagen alla företag som har en svensk webbplats och riktar sig mot svenska marknaden, vilket Norwegians svenska sajt gör.
Flera resebolag har döpt om avgiften. Travellink och Ryanair kallar den administrativ avgift. Mr Jet har sin kortavgift kvar, men skyller på att de av tekniska orsaker inte kunnat ta bort den, eftersom lagen klubbades först i slutet på juni och trädde i kraft den 1 augusti.
Travelpartner tog först bort avgiften, men lade tillbaka den omdöpt till säkerhetsavgift efter några veckor.
– När flygbolagen med Norwegian i bräschen och våra onlinekonkurrenter behöll den beslöt vi att lägga på en avgift som ska täcka kostnader för kreditövervakning. Den dag det råder konsensus som rör avgifter för betalningar anpassar vi oss, men just nu finns ingen konsensus alls, säger vd Mattias Sesemann.
Även Travellink tar ut en avgift vid kortbetalningar, som kallas administrativ avgift, medan det är gratis att betala via internetbank.
– Lagen tillåter möjlighet att rabattera effektiva betalningsformer och vi ger rabatt för den som använder internetbank. Vår avsikt är att följa lagen och om vårt sätt att agera inte gör det kommer vi att justera det, säger vd Peter Carlsson.
Upprördheten är dock stor bland både flygbolag och resebyråer över den nya lagen, eftersom EU-direktivet som lagen bygger upp syftade till större transparens för kunden.
– Nu blir det tvärtom. Kunder som väljer billiga och säkra betalningsformer som internetbank får vara med och betala för att andra kunder använder kreditkort, som är mycket dyrare och mindre säkra, säger Carlsson.
– Vi tog bort avgiften, eftersom vi följer svensk lag. Men vi följer förstås noggrant hur Konsumentverket agerar, säger Air France-KLM:s Sverigechef Noud Duyzings.
Förklaringarna till varför man behåller kortavgifter varierar. Norwegian hänvisar till nationalitet.
– I bokningsprocessen framgår det tydligt att det är norska regler som gäller, säger investor relations-ansvarig Karl Peter Gombrii.
Enligt Konsumentverket omfattar dock lagen alla företag som har en svensk webbplats och riktar sig mot svenska marknaden, vilket Norwegians svenska sajt gör.
Flera resebolag har döpt om avgiften. Travellink och Ryanair kallar den administrativ avgift. Mr Jet har sin kortavgift kvar, men skyller på att de av tekniska orsaker inte kunnat ta bort den, eftersom lagen klubbades först i slutet på juni och trädde i kraft den 1 augusti.
Travelpartner tog först bort avgiften, men lade tillbaka den omdöpt till säkerhetsavgift efter några veckor.
– När flygbolagen med Norwegian i bräschen och våra onlinekonkurrenter behöll den beslöt vi att lägga på en avgift som ska täcka kostnader för kreditövervakning. Den dag det råder konsensus som rör avgifter för betalningar anpassar vi oss, men just nu finns ingen konsensus alls, säger vd Mattias Sesemann.
Även Travellink tar ut en avgift vid kortbetalningar, som kallas administrativ avgift, medan det är gratis att betala via internetbank.
– Lagen tillåter möjlighet att rabattera effektiva betalningsformer och vi ger rabatt för den som använder internetbank. Vår avsikt är att följa lagen och om vårt sätt att agera inte gör det kommer vi att justera det, säger vd Peter Carlsson.
Upprördheten är dock stor bland både flygbolag och resebyråer över den nya lagen, eftersom EU-direktivet som lagen bygger upp syftade till större transparens för kunden.
– Nu blir det tvärtom. Kunder som väljer billiga och säkra betalningsformer som internetbank får vara med och betala för att andra kunder använder kreditkort, som är mycket dyrare och mindre säkra, säger Carlsson.
KATARINA MYRBERG