Detta är min syn på ”allvarlig turbulens” i ett flygplan:
Kajsa Beausang, Creative Director, /Joyvoy Studio: Jag tänker att det är obehagligt, men inte farligt.
Johanna Danielsson, vd/Kairos Future: Eftersom det är så ovanligt blir det ju en rubrik. Däremot blir det inte globala rubriker över alla de som skadas och dör i ”vanliga” bilolyckor.
“Intressant som exempel vad som är en nyhet eller inte”
Didrik von Seth, vd/SRF: Intressant som exempel vad som är en nyhet eller inte. Man brukar säga att ”hund bet brevbärare” inte är en nyhet medan ”brevbärare bet hund” är en stor nyhet. Här har vi samma sak. Buss i Indien krockade, 16 personer döda, ingen nyhet. Detta stor nyhet.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det är något som i det stora är mycket ovanligt. Nu så får vi se vad utredningen av händelsen med Singapore Airlines kommer fram till och vad vi kan lära oss av den tragiska händelsen.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef, Strawberry : Har inte kunskap att bedöma det men antar att det görs en grundlig utredning som klargör orsaken till denna incident.
Erik Nissen Johansen, Creative Director Founder/Stylt Trampoli AB : Spänn fast!
”Jag vill i alla fall inte vara på flygplanets toalett när det händer…”
Mats Nyblom, Egen/SRJ(k) AB: Jag vet inte vad jag ska ha för ”syn” på detta. Jag vill i alla fall inte vara på flygplanets toalett när det händer…
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs/Norwegian: Det är något som sker av och till så det är viktigt att man alltid har säkerhetsbältet på när man sitter ned. Det är obehagligt med kraftig turbulens – oftast kan piloterna förvarna då de har tillgång till avancerade väderdata, men de kanske inte hade den informationen vid det här tillfället med Singapore Airlines
Martina Krantz, Pressansvarig/Apollo: Utan att ha insikt i den tragiska händelsen som nyss inträffat, så verkar det vara oerhört ovanligt att det blir så pass allvarligt som det blev. Tänker att man fortsatt kan känna sig trygg att flyga, trots att turbulens förekommer.
“Stora stjärnor behövs för att sätta en destination på kartan”
Är megahändelser som Taylor Swift på Friends vägen fram för reseindustrin eller tränger elefanter Bruce Springsteen och Håkan Hellström bort ”vanliga” turister från en destination? Detta är min åsikt!
Kajsa Beausang, Creative Director, /Joyvoy Studio: Det är roligt med en blandning av evenemang! Vi har plats för många fler av Swift-magnitud, vanliga turister har massvis av andra helger att välja på.
Johanna Danielsson, vd/Kairos Future: Stora stjärnor behövs för att sätta en destination på kartan.
Didrik von Seth, vd/SRF : Alltid bra med stora som små event för att sätta svenska destinationer på kartan. Näringsdepartementet borde fundera på hur vi får mer av sådant.
“…bara inte hotellen får total hybris och går ut med allt för höga hotellpriser”
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: Nej det tror jag inte, bara inte hotellen får total hybris och går ut med allt för höga hotellpriser. Det höll till exempel på att hända i Las Vegas nyligen, när F1 skulle gå där. Vegas har 150 000 hotellrum och alla dom kunde inte fyllas med Formel 1-entusiaster till extrema priser. Det gjorde att de normala Vegas gäster inte alls bokade och hotellen fick gå ut och panik sänka priserna.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef, Strawberry: Handlar om planering och effektivt utnyttjande av årets alla månader. Vi har utrymme för både stora arrangemang och strosande semesterflanerare.
Erik Nissen Johansen, Creative director Founder/Stylt Trampoli AB : Det är självfallet bra, men hela skalan från stora till små scener är viktigt
Mats Nyblom, Egen/SRJ(k) AB : En ganska hypotetisk fråga. Det är lite som det är. Som turist är det väl, trots höga hotellpriser, roligare att vara i Stockholm då stan är översvämmad av Swifties än då den är översvämmad av besökare till mässan ”Lager 2024” som ett fiktivt exempel. Stora mässor kan också boka upp hotellkapacitet i städer. Jag har själv sedan mer än ett halvår bokat in ett hotellrum nu i september i Berlin då jag planerar att besöka den stora järnvägsmässan Innotrans.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs/Norwegian : Ja jag tror att riktigt starka och kända profiler kan skapa stort intresse för en destination så det ska inte underskattas även om det såklart inte betyder allt.
Martina Krantz, Pressansvarig/Apollo : Det är en väg fram att sätta Sverige på kartan och i just detta fall har det lett till att många har besökt Stockholm, vilket är positivt för turistnäringen.
Svår fråga, men så tycker jag att en hög direktör i ett stort bolag ska arvoderas:
“I slutänden är det aktieägarna som avgör”
Kajsa Beausang, Creative Director, /Joyvoy Studio : Så länge vi talar om ett privat bolag och styrelsen tycker att ersättningen är fine är den fine. I slutänden är det aktieägarna som avgör. I offentlig sektor är det en annan femma.
Johanna Danielsson, vd/Kairos Future: Det är helt enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan och förhandling. Det har inte så mycket med om insatsen egentligen är värd så mycket eller inte. Det jag däremot beundrar mycket är människor som utifrån sina förutsättningar (gener, uppväxtförhållanden, kön, kontaktnät etc) lyckats ta sig längre än man hade kunnat förvänta sig. Särskilt de som lyckas vara snälla på vägen!
Didrik von Seth, vd/SRF: Det är ju egentligen en fråga för styrelse och aktieägare. Vi andra skall vara tacksamma då det innebär mer pengar in i skatt som skall täcka våra gemensamma kostnader.
Claes Pellvik, Kommunikationschef, /Ving/Nordic Leisure Travel Group: Tror nog att den gamla ”pilotskolan” fortsatt fungerar, det vill säga att vd och högsta ledning själva går in och har ett ordentligt ägande i bolaget, i tillägg till en kombination av fast och rörlig ersättning.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef, Strawberry : Med de bästa förutsättningarna för att personen och hens medarbetare ska kunna utveckla verksamheten. Sen är ju ett glassogram aldrig fel…
Erik Nissen Johansen, Creative director Founder/Stylt Trampoli AB : Bra när det går bra, mindre när det går dåligt.
Mats Nyblom, Egen/SRJ(k) AB : Det är ytterst en fråga för ägaren. Rent allmänt tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att höga löner i allmänhet skapar så starka känslor, när stora kapital inte gör det i samma utsträckning. Trots allt är vd:n en arbetssäljare vars arbetskraft kapital ägaren köper (för att använda socialistisk terminologi).
Grundprincipen för arvodering av direktörer är densamma för direktörer som för andra anställda. Min syn är att man vill rekrytera, behålla och utveckla kompetenta medarbetare med ett starkt ”inner drive”. Dvs människor med en inneboende vilja och passion att driva utveckling. Som är beredda att arbeta hårt och enträget för glädjen att till slut se en vision förverkligad. Stor skillnad jämfört med dem som har en ”external drive” som med flackande blick försöker förstå hur man med rimlig arbetsinsats kan nå maximal status/karriär/bonus.
Lämpligaste arvodering för personer med inner drive är ”rätt lön för jobbet”. Ingen ska avstå jobbet därför det man erbjuder är för lågt, men man vill inte heller ha de som bara lockas av lönen.
Sedan är frågan om rörliga lönedelar. Jag är ingen jättestor förespråkare eftersom det är svårt att i någon form av nyckeltal beskriva den komplexa situationen det innebär att driva ett företag och ha både korta och långa perspektiv. För just vd:ar är väl ersättningar kopplade till aktiekurs det bästa. Aktiekursen representerar just denna komplexa bild. Men även aktiekursen påverkas av mängder av externa faktorer som enskild vd inte rår över, ränteläge, valutakurser, råvarupriser mm. Det kan vara i lägen då bolagsvärdet rasat ihop p g a en sådan extern faktor som man behöver den bästa vd:n mer än någonsin…
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs/Norwegian : Det beror på hur bra företaget går och lönen bör spegla både prestation och resultat.
Detta är mina semesterplaner i sommar:
Kajsa Beausang, Creative Director, /Joyvoy Studio : Jag ska återförenas med min gamla värdfamilj i Monterey där jag var utbytesstudent 1997, sammanföra min familj med min amerikanska och visa upp ”mitt Kalifornien”. Det är en resa som skulle ha ägt rum innan pandemin egentligen, så det har varit en lång uppladdning. Med tanke på dollarkursen är det ju bedrövligt att resa västerut just nu, men mina värdföräldrar börjar bli gamla så det kan inte hjälpas.
Johanna Danielsson, vd/Kairos Future: Jag är ledig, alltså reser jag inte 🙂
Didrik von Seth, vd/SRF: Förutom en eller två utlandsresor skall det njutas av en fantastisk sommar i Sverige.
Claes Pellvik, kommunikationschef, Ving/Nordic Leisure Travel Group: I sommar blir det en kombination av aktiv semester med vandring i Dolomiterna, men också en mer slapp vecka på Sunprime Pollensa Bay på Mallorca.
Kenneth Hultgren, kommunikationschef, Strawberry: En härlig mix av Sicilien, Samos, Bodø, Åre och Rhodos.
Erik Nissen Johansen, Creative director Founder/Stylt Trampoli AB: Alaska – Italien – Kanada – Portugal – Norge – Spanien
Mats Nyblom, Egen/SRJ(k) AB: Det blir mest Bohuslän. Har svårt att vilja resa bort (för en längre tid) från Sverige under perioden lövsprickning till i alla fall mitten av juli. Att först få följa naturens hastiga uppvaknande ur vinterdvalan och sedan uppleva det helt magiska ljuset. Det är helt unikt i världen med detta ljus och det klimat och den grönska vi har. Vill inte missa det.
Charlotte Holmbergh, Director of Communications and Public Affairs/Norwegian: Vi ska vara i Båstad större delen av sommaren men om det blir dåligt väder kanske vi åker till någon solsäker destination – med Norwegian såklart 🙂
Martina Krantz, Pressansvarig/Apollo: Lägenhet i Parga, Grekland under större delen av sommaren.