“…med hotellet kan vi ge gästerna en helhetsupplevelse från de kommer till Härnösand till det att man åker”
Grattis Ulrika Westin, du är ny General Manager på Hernö Gin Hotell. Varför valde Hernö Gin-familjen dig tror du?
– Jag har återgetts att det är för min erfarenhet, mitt ledarskap,min kompetens och min glädje.
Varför valde du att tacka ja till Hernö Gin Hotell?
– Jag smittades av Hernö Gin-familjen, med Jon Hillgren i spetsen, energi, vision och passion.
Och vad är Hernö Gin Hotell egentligen?
– Det ska bli en del av Hernö Gins vision om en gin destination. Redan idag är det stort tryck på visningar av världens bästa gin med produktion i Dala utanför Härnösand och med hotellet kan vi ge gästerna en helhetsupplevelse från de kommer till Härnösand till det att man åker.
Ni öppnar snart. Hur är det att starta ett hotell från början?
– Det känns jättespännande och roligt. Jag har öppnat två hotell sedan tidigare så på många sätt känns stegen i processen bekant men varje hotell är nytt med sina egna utmaningar och förutsättningar.
Är inte Hernö Gin Hotell bara kamouflerad spritreklam som är förbjudet i Sverige?
– Hernö Gin är ett etablerat och respekterat varumärke i Sverige och även utanför landets gränser, och det blir man inte utan att själv respektera lagar och samhällets regler, och vi är ett hotell i den koncernen.
Några av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte riktigt alla. Berätta!
– Jag är 55 år , uppvuxen mellan Sundsvall och Härnösand.
Jag är en glad och passionerad person med en fin familj och vänner med jobbet som en stor del av mitt liv. När jag inte njuter av mitt jobb så njuter jag av golf, god mat och dryck, musik och kultur.
Vad gör en General Manager hela dagarna?
– Oj, det undrar jag själv ibland… Jag kan bara prata för mig själv, det är säkert olika på personer.
Jag leder mitt team i det dagliga arbetet men jag jobbar även strategiskt med långsiktiga mål, nätverkar och är en del av samhället med många externa kontaktytor och även en hel del försäljning. Sedan är det mycket administration och ekonomi i det dagliga och uppföljningar av resultat och nyckeltal.
Vad lärde du dig på Pointpeople Rekrytering & Executive Search?
– Att bli ännu vassare på att rekrytera rätt person till rätt plats.
Och på Folkets Hus i Sundsvall?
– Att leda flera verksamheter/bolag i samma koncern eftersom jag var koncern-vd där. Jag hade även mycket fastighetsfrågor som jag lärde mig mycket av och kommer ha nytta av i min nya roll.
Reseindustrins största utmaning?
– Det finns flera men ett par som kommer direkt till mig är:
Kompetensförsörjning, att få människor att söka sig till och stanna i vår fina bransch.
Klimatfrågan, att bygga och resa hållbart för miljön.
Namn: Ulrika Westin
Titel: General Manager
Familj: Man och tre utflugna barn
Bor: Sundsvall
Senaste resa: Till vackra Bjertorps Slott
Favorit Nyckeltal: Revpar, trevpar och beläggning.
Favorithotell: Kan inte välja, jag älskar hotell för mycket för att välja ut ett. Det finns så många fina.
Favorit Reseapp: Ving
Flygbolag som jag åker helst med: Inget särskilt. Tycker de flesta levererar fin service.
Favoritdestination: Har ingen speciell favorit, tycker om att uppleva nya platser
Min drömresa: När jag och maken går i pension önskar vi kunna resa runt jorden.
Detta vet vi inte om dig: Jag kan spela nyckelharpa och fiol och dansa bugg och gammeldans ganska hyfsat 🙂