Annons:

Premium

Analys: “Inte särskilt entusiastisk”

Chatflights vd Alexis Barnekow är skeptisk till Norwegian och Strawberrys nya poängallians, men ser ändå en förbättring jämfört med det som finns idag.

Norwegians nuvarande program Norwegian Rewards är mer eller mindre ett cashback-program där man får en procentuell återbäring på flygbiljettpriset. Det är inget attraktivt program för kunden på grund av bristen på möjligheter att uppnå stort värde. Det nya samarbetet med Strawberry är en spännande utveckling eftersom det för närvarande inte finns något flygbolag som delar en gemensam poängvaluta med en hotellkedja. Det som däremot verkar bestå är att den nya gemensamma poängvalutan fortfarande kommer att fungera som en vanlig procentuell cashback, vilket innebär att det inte finns några möjligheter att maximera värdet på samma sätt som andra hotell- och flygbonusprogram, till exempel genom att använda sina poäng på flygresor i första klass och business class eller vistelser på lyxhotell. Med andra ord, upplevelser som annars inte hade varit möjliga att boka för pengar.
Trots detta är det en förbättring jämfört med dagens Norwegian Reward, men inget som vi anser att man behöver känna sig särskilt entusiastisk över.