Marknadsföring för Roslagen som turistmål ser nu ut att förlora sin gemensamma plattform.
Det råder därmed osäkerhet om vad som kommer att hända med sajten Visitroslagen.se som årligen har cirka två miljoner besökare. Även pågående samarbeten med olika turistföretag i kustområdet nordost om Stockholm ända upp till Öregrund och Östhammar drabbas.
– Vi får se vad konkursförvaltaren gör, konstaterar vd Jörgen Eriksson.
Enligt Eriksson har Visit Roslagen omsatt 6–11 miljoner kronor årligen. Nu vid konkursen finns fyra heltidsanställda kvar samt ett litet antal säsongsanställda hos främst turistbyrån i Öregrund.
En del lokal verksamhet kan troligen tas över av respektive kommun. Ett exempel är att Norrtälje kommun redan i höstas tog över driften av stadens turistbyrå när man ville dra sig ur Visit Roslagen, där även Östhammars och Österåkers kommuner är aktieägare.
Norrtäljes näringslivschef Benjamin Råd Vaher konstaterar att kommunen ville komma närmare besöksnäringen och då inte ville ha avtal med Visit Roslagen.
– Men det är väldigt synd att det blev konkurs för Visit Roslagen. Regionen behöver också ett destinationsbolag för att marknadsföra sig, säger han.
När SvD även frågar kommunstyrelsens ordförande Ann-Charlotte Lindblad Söderman (M) har hon ännu inte nåtts av nyheten om konkurs.
– Jag känner inte till att de inte skulle klara sig. Det är nytt för mig.
Uppsala Tingsrätt har utsett advokat Jakob Callamander till konkursförvaltare.