– Antalet incentive- och belöningsresor har ökat tack vare konjunkturen samtidigt som många incomingbolag som jobbar mot affärssidan gynnats av att det varit fler kongresser i år i Stockholm och Göteborg än i fjol, säger Alex Höglund, ansvarig för meetings och incentives på Visit Sweden.
Fjolåret är dock ett år många vill glömma. De tolv största incomingarrangörerna ökade sin sammanlagda omsättning med drygt 1 procent till 962 miljoner kronor, medan resultatet föll med 80 procent till 7,6 miljoner kronor (exklusive Icehotellet, som inte lämnat resultatuppgifter). Här har största incomingarrangören Congrex bidragit med en resultatförsämring på 25 miljoner till 7,5 miljoner kronor.
Ishotellet tappade över hälften av sin omsättning på grupp-, konferens- och incentivesavdelningen i fjol.
– Vi drabbades av finanskris och konjunktur. 2008 var sämst, 2009 inte lika dåligt. I år går det rejält mycket bättre och vi ser en stor återhämtning på gruppsidan, säger försäljningschef Roland Sand, på Icehotel.
– Vi drabbades av finanskris och konjunktur. 2008 var sämst, 2009 inte lika dåligt. I år går det rejält mycket bättre och vi ser en stor återhämtning på gruppsidan, säger försäljningschef Roland Sand, på Icehotel.
[i=484230;w440;nb;nl]