Annons:

Risk för priskrig hos chartern

I takt med att arrangörerna storsatsar med kraftiga volymökningar till sommaren ökar risken för priskrig och överflöd av tomma platser.

De svenska charterbolagen tror på en guldsommar och satsar hårt med stora kapacitetsökningar. Ving, som de senaste åren varit återhållsamma, ökar antalet sommarresor med 20 procent. Solresor ökar med 30 procent och Apollo med 10 procent. Fritidsresor, som gasade rejält förra året med 25 procents volymökning, är mest återhållsamma och nöjer sig med 5 procent fler resor.
 
– Det finns en stark efterfrågan på marknaden, men den rimmar nog inte riktigt med de stora ökningarna vi ser på marknaden. När Ving redan nu rear ut sommarresor misstänker man ju att försäljningen inte ökar i samma takt som volymerna, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar.
 
Ving ruskar av sig Fritidsresors utspel:
– Vi har sålt otroligt bra i vinter och vi tror det fortsätter. Vinnarna blir de som har produkterna som kunderna vill ha, säger Thomas Cooks Nordenchef Lars Löfgren. Turkiet är det resmål där alla ökar sina resor.
 
Huruvida det blir ett priskrig med många olönsamma sista minuten-platser att fylla eller inte är för tidigt att spå. Sommarvädret spelar stor roll liksom förmågan att få in tidiga bokningar.
– Visst finns risk för priskrig, men jag är inte så orolig. Svenska valutan är extremt stark, dollarn och euron är svag vilket ger oss bättre priser och den kalla vintern ger reslust till sol och värme, säger Apollos Sverigechef Pär Kjellin.
 
Apollo planerade ursprungligen 15 procent fler resor, men revolten i Egypten gör att bolaget skruvar ner sin sommarsatsning dit.
 
Uppgifter att Ving och Fritidsresor ökar med större volymer än önskvärt för att de ”tvingas” ta över flygplan från den svajiga brittiska marknaden tillbakavisas av båda bolagen.
– Britterna tjänar sina pengar på sommaren. Då släpper de inga plan till oss. Att vi på vintern använder några av TUI:s brittiska plan till våra långresmål är efterfrågestyrt, säger Fritidsresors Nordenchef Christian Clemens.
 
Solresors kraftfulla expansion på 30 procent hänger ihop med markanta neddragningar under 2008 och 2009.
– Införsäljningen ligger 20 procent över fjolåret, så det ser okej ut, säger vd Anders Hagert.
 
Men medan chartercheferna kastas mellan förväntan och ångest över det stora reseutbudet gläds Ticket Privatresor.
– Vi vill ha mycket resor för kunderna att välja på. Så här bra har det inte varit på flera år, säger kommunikationsdirektör Martin Durnik.

Kommentarer är stängda.