Annons:

Premium

“Det går framåt nästan hela tiden”

AVIAREPS fyller 30 år. Här svarar vd Tapani Kauhanen på Travel News klassiska enkät.

“Lokalt är vi väldigt lokala, känner både marknaden och de som jobbar där”

Grattis AVIAREPS fyller 30 år. Varför har ni överlevt så länge i världens tuffaste industri?

– Jag tror att det handlar om kunnig personal och anpassningsförmåga till rådande omständigheter och föränderlig omvärld; försöka erbjuda det kunden behöver – när hen behöver det. 

Varför envisas ni med att skriva ert namn med versaler: AVIAREPS, det är ju så fult?

– Vi vill vara säkra på att även personer med dålig syn ser namnet på vårt företag. Men lite mera seriöst så vill vi visa att vi är den starka globala marknadsledaren och stavningen återspeglar den 360° tjänsteportfölj som vi erbjuder våra kunder: allt från en källa.

Tapani, många vet vem du är, men inte alla 50 000 Travel News-läsare. Vem är du?

– Jag är en finländare i mina bästa år, eller kanske borde jag säga sverigefinländare. Efter reservofficerskolan i Finland kunde jag inte plugga till inträdesprov till finska universitet, så jag hamnade i världens bästa universitetsstad Uppsala och läste till civilekonom. På den vägen är det. Resebranschen har jag varit intresserad av sedan gymnasietiden, och lyckats stanna kvar. Hittills har jag jobbat med flyg, hotell och östersjörederier. Jag tycker att jag navigerar rätt flytande i olika internationella kulturer, men ofta fungerar det bra med kunskaper från finnen i mig; ”kan vi ha ett finskt möte, vilket innebär att det vi säger, det menar vi också”. Funkar varje gång….nästan. 

Har du ett fint minne som du vill berätta om?

– Många fina minnen från spännande resor med mina föräldrar – till Namibia, USA, Ukraina (Krim), Kina och runtomkring i Europa. Oftast med stand-by biljetter – men vi kom med varje gång!

Aviareps har 69 kontor i 65 länder världen, vad är hemligheten?

– Lokalt är vi väldigt lokala, känner både marknaden och de som jobbar där. Globalt agerar vi så mycket som möjligt genom samma principer och instruktioner, dvs. att vi inte är en löst sammansatt ”franchise” kedja. Och en hel ”Ordnung muss sein” har vi helt klart, då vi är en del av ett tyskt företag.

Hur är ni organiserade, dotterbolag eller franchise eller något annat? 

– Vårt huvudkontor ligger i München, Aviareps AG. Våra övriga nordiska bolag i Norge, Finland och Danmark är dotterbolag till det svenska Aviareps AB.

Hur går det i Sverige?

– Framåt nästan hela tiden. Vi har väldigt nöjda med att ha kunnat växa inom våra huvudområden flyg- och destinationsrepresentation, i både volym och antal kunder. Vi är även nordiska representanter för världens största hotellkedja Marriott International. Vi har även börjat representera kryssningsrederierna Mein Schiff, Hapag-Lloyd Cruises och Plantours. Inom kort kommer vi även att börja representera ett östersjörederi i Norge.  

2023 omsatte ni 55 Mkr och gjorde 11 Mkr i vinst. Slår ni det i år?

 – Under pandemin hade vi det rätt tufft med våra flygbolagskunder, men vi klarade oss genom den mardrömslika perioden. Vi håller på att stänga böckerna för förra verksamhetsåret dessa dagar. Både omsättning och vinst lär hamna i ungefär samma storleksklass som året innan. Vi har förstärkt organisationen en hel del och fortsätter att rekrytera för att kunna leverera bra service till våra kunder. 7

“Vi vill öka awareness kring kundens brand”

Vem kom på er slogan: “Att föra människor till världen och världen till människorna!“?

– Vårt slogan: “We bring the world to the people in it” beskriver vårt mål att hjälpa våra kunder att växa sitt varumärke globalt. Grundaren av vårt företag vill få våra kunders varumärken att växa över hela världen: oavsett om det är ett flygbolag, hotell, destination, mat och dryck eller annat. Vi vill öka awareness kring kundens brand – och föra det närmare människorna. Men vem som kommit på detta slogan, vet jag inte.

Ahmad Kraishan, Jordan Tourism, Tapani Kauhanen och Moustafa Mourad, Aviareps

Ni har 250 kunder, vilka har varit med sedan starten? 

– Vi har inga kunder kvar som har varit med oss sedan starten 1994. Vissa har gått samman, andra har upphört att existera. Ändå kan vi stolt säga att vi har många kunder hos oss längre än 15 år, till exempel: Condor, Ethiopian Airlines, New York, Marriott, Singapore Airlines

Vem är störst?

– Majoriteten av våra kunder är nätverkskunder och använder våra tjänster i mer än 10 länder. 

“Hållbarheten har kommit för att stanna”

Ser ni några nya trender?

– Hållbarheten har kommit för att stanna, ser det ut som. Det intressanta är att det finns konsumenter som är villiga att betala lite mera för ”sustainable choice”. Dessutom har många resor blivit ganska dyra av olika skäl, vilket gör att så kallat ”shoulder shopping” verkar ha blivit populärt. Det betyder att många väljer att resa under låg- och mellansäsong (shoulder & low season). Utöver billigare priser, får du kanske en mer autentisk upplevelse av destinationen, då alla andra inte är där samtidigt som du. 

Reseindustrins största utmaning? 

– Att så många som möjligt på vårt fina jordklot ska ha möjlighet att resa och lära av andra kulturer – på ett hållbart sätt. Det skulle bli färre krig då…

Tapani Kauhanen, Aviareps.

Namn: Tapani Kauhanen

Titel: VD/General Manager I Sverige, Norge, Finland och Danmark

Bor: Stureby, Stockholm

Senaste resa: Bratislava och Wien – fantastiska nya bekantskap för mig. Rekommenderas!

Favoritnyckeltal: Sales Growth

Favorithotell: St.Regis Beijing 

Favoritfärjebolag: Djurgårdsfärjan

Favoritkryssningsbolag: Mein Schiff

Favoritreseapp: SAS

Flygbolag som jag åker helst med: Ethiopian Airlines 

Favoritdestination: Malta

Min drömresa: Etiopien utanför Addis, Lalibela med kyrkor huggna i klippor, Simenbergen och mycket mer.

Detta vet vi inte om dig: Att jag har bott på hotellrum i två års tid på 90-talet; det vill säga när jag jobbade på Hotell Olümpia i en av mina favoritstäder, Tallinn. Jag kunde inte laga mat själv på rummet, så fick jag alltid sitta och vänta på min mat på en restaurang. Vilket slöseri av tid, särskilt när jag var ensam. Men nu har tiden läkt alla sår, och jag sitter så gärna och äter god mat på en trevlig restaurang, ensam eller i sällskap, 

På nytt jobb