”Vi är inte så konjunkturkänsliga. Många avstår gärna från en köksrenovering i tuffa tider, men inte en konsertupplevelse med sin favoritartist”
Stockholm Lives uppdragsgivare är alltså fastighetsägarna. Stockholm Live är i sin tur ett dotterbolag till ASM Global som driver runt 350 arenor över hela världen. Huvudkontoret finns i Los Angeles. Men det är inte ASM Global som arrangerar konserterna, det görs av bolag som All Things Live eller Live Nation. De har i sin tur kontakt med artisterna som vill uppträda för sina fans.
Denna del av reseindustrin har växt mycket under 2000-talet.
– Vi ser att det är ett allt större fokus på upplevelsen och när ens artist kommer vill man ha bra platser och gärna mat och dryck och det är man beredd att betala för, säger Marie Lindqvist och fortsätter:
– Vi är inte så konjunkturkänsliga. Många avstår gärna från en köksrenovering i tuffa tider, men inte en konsertupplevelse med sin favoritartist.
Stockholms handelskammare beräknar att Taylor Swifts Stockholmsbesök i maj kommer att omsätta en halv miljard. Den svaga svenska kronan gör att besökare väntas från hela världen.
Övergripande ansvarig för mat och dryck på Stockholm Live är David Laturnus som nyligen anslutit till Stockholm Live som Food & Beverage Director Nordic. David Laturnus har lång erfarenhet från hospitalitybranschen där han tidigare varit vd för koncernen Five Moments och haft samma roll för Operakällaren Arena Team.
– Vi håller just nu på med den stora rekryteringen till vår personalpool. Vi vill att de skriver ett CV, det viktiga är inte vad det står utan att de kan skriva ett CV själva. De börjar med att hälla upp dryck. Funkar det bra får de fortsätta till kassan och kan se bli teamledare i en kiosk. För många är detta deras första jobb, ett instegsjobb.
Du ska vara 16 år fyllda för att få arbeta på Stockholm Live.
Eftersom Stockholm Live driver många arenor kommer man att kunna erbjuda sina anställda flera arbetstillfällen i veckan. Man räknar med en personalomsättning på runt 1-2 procent, det innebär att varje månad slutar 50 personer och 50 nya ska in i systemet. På exempelvis Taylor Swifts stundande konserter ska 900-950 personer arbeta med servering. Totalt sysselsätter konserterna 4-5000 personer.
I år väljer ett antal superstjärnor att besöka huvudstaden och ratar Göteborg. En viktig förklaring till detta är att både Friends Arena och Tele2 Arena har ett tak. Den gör arenorna väderokänsliga.
– Stockholms stad och Solna har satsat rätt på moderna arenor. Det finns en infrastruktur runt arenorna som funkar med hotell och kommunikationer. Taylor Swift kan inte spela under bar himmel i maj. Det är för riskabelt, säger Marie Lindqvist.
Arenor i den största divisionen har en beläggningsgrad på ungefär 100 event om året. Förutom idrott och konserter arrangerar man också stora event och banketter. Exempelvis Idrottsgalan i Friends Arena med cirka 2000 gäster som får en trerättersmiddag, men det arrangeras galamiddagar med upp till 6000 sittande gäster. Mindre arenor som Södra Teater kan trycka in 250-300 arrangemang på ett år.
– Jag tycker att vi har en rimlig beläggningsgrad, men vi är aldrig nöjda, säger Marie Lindqvist.
Fakta Stockholm Live
Stockholm Live driver några av Nordens mest besökta arenor i form av Avicii Arena, Hovet, Annexet, Tele2 Arena och Friends Arena i Solna, samt även Södra Teatern på Södermalm i Stockholm. Man driver även attraktionen Skyview vid Avicii Arena. Varje år besöker över 3,5 miljoner människor Stockholm Lives arenor. Stockholm Live är en del av ASM Global, ett världsledande företag inom arenadrift och evenemangsstrategi som driver över 350 arenor, stadium, kongresscenters samt teatrar världen över.
Enligt senaste bokslut omsatte bolaget i Sverige 274 miljoner och tjänade 24 miljoner.
I år kommer att bli ett starkt år enligt Marie Lindqvist. Hon tror även mycket på 2025 då Avicii Arena, alltså Globen, är nyrenoverad och har fått förbättrad teknik. Moderniseringen är klar i början av 2025..Exakt när allt är klart vill hon inte precisera.
Självfallet är fast food korv själva kärnan i matutbudet. Men David Laturnus vill att besökarna höjer blicken en aning.
– Tio meter från din stol finns korv. Går du ytterligare fem meter finns det hamburgare och går du ytterligare några meter finns det pizza. Vi ska bli bättre på att skylta upp var maten finns. Och självfallet finns det både vegetariska och veganska alternativ, lovar David Laturnus.