Annons:

Premium

Därför kommer Saudiarabiens turismstrategi misslyckas

Saudiarabien vill locka internationella resenärer med ultralyx. Men en turismstrategi som saknar utbud anpassat efter marknadens mittkurs är dömd att misslyckas.

“Saudi kommer att bli exklusivt. Det är ett problem”

Varnande röster om att Saudiarabien positionerar sig alldeles för dyrt har hörts under branschmässan Future Hospitality Summit som fram till i går ägt rum i landets huvudstad Riyadh. 

I nuläget finns 149 400 hotellrum i Saudiarabien. 66 procent av dem tillhör lyxsegmentet. Vid slutet av 2020-talet ska ytterligare 320 000 hotellrum vara tillgängliga. Enligt globala fastighetskonsult- och fastighetsbyrån Knight Frank tillhör 82 procent av dem också lyxsegmentet. 

I flera panelsamtal under Future Hospitality Summit kallas satsningarna för privata investerares ”egoprojekt”. Exempel som lyfts är Neom, Diriyah Gate och The Red Sea. Så-kallade gigasatsningar inom vilka i stort sett alla till dags dato tillkännagivna hotell är femstjärniga lyxboenden. 

– Saudi kommer att bli exklusivt. Det är ett problem. Om du vill attrahera människor och få dem att komma på besök igen och igen, besöka fler städer, kan det inte vara så exklusivt. Trestjärniga hotell är möjliggörare för resenärer. De demokratiserar resandet, säger Panos Loupasis, hotellföretaget Wyndhams regionala vd.

Falih Motasim Hajaj, vd för Tashyid Urban Development som utvecklar hotell, delar liknande tankegångar. 

– Mellanklasshotell är kärnan i alla städer. Många människor i segmentet letar bara efter glitter och glamour snarare än att [utveckla] en riktig investeringsstrategi.

Mellanklasshotell existerar i Saudiaraben. Men de är nästan uteslutande konstruerade för att husera alla de konsulter, entreprenörer och arkitekter som är på plats för att bringa turistvisionen till liv. Hotellen är också förhållandevis dyra, anpassade efter affärsresenärers budgetar som ofta är större än semesterfirares.

Saudiarabiens ambition är att år 2030 välkomna 70 miljoner internationella turister. Sett ur perspektivet nuvarande byggnadsprojekt behöver fyra femtedelar av dem vara villiga att betala drygt 20 000 kronor per hotellnatt. Det kommer aldrig att hända. 

Det finns mycket att kritisera Saudiarabien för, mycket som hotar planen på att bli ett väletablerat resmål som människor från hela världen vill besöka. Brist på mänskliga rättigheter exempelvis. Men fortsätter man i de preparerade spåret riskerar något så enkelt som bristen på prisvärda hotellrum vara spiken i kistan.