Annons:

Premium

Airbnb lanserar kändisupplevelser

Genom att lansera den nya kategorin Icons hoppas Airbnb rida på årets stora upplevelsetrend – och på relevant vis ta plattformen in i framtiden.

Det är inte första gången som Airbnb på senare använder popkulturella referenser i sin marknadsföring. När man i fjol annonserade möjligheten att hyra Barbies hus i Malibu, perfekt i linje med succéfilmen Barbies globala segertåg, resulterade det i 250 miljoner så-kallade impressions på sociala medier.

Nu lanserar plattformen en ny upplevelsekategori döpt Icons. Totalt finns elva stycken. De sträcker sig från att tillbringa en natt i Princes hus Purple Rain i Minneapolis eller i huset från den animerade filmen Upp. Till att vara med om en vardagsrumsspelning med sångerskan Doja Cat, följa med reggaetonartisten Reid på turné under en vecka eller umgås med skådespelaren Kevin Hart och hans kompisar på en hemlig bar. 

Enligt Airbnb kommer man under 2024 att släppa 4 000 biljetter till Icons. De flesta kommer att vara gratis, de andra kosta mindre än 100 dollar per gäst. Vilka i sin tur behöver verifiera sin identitet och genomgå bakgrundskontroller för att garantera säkerheten. 

Enligt Airbnbs vd Brian Chesky är Icons inte så mycket ett sätt att tjäna pengar som ”en cool grej vi gör”. 

– Det viktigaste är att detta är inkörsporten till upplevelser. Det är en språngbräda för var vi vill ta Airbnb. Nästa år har vi en riktigt stor grej på gång, allt det kommer att bygga på det här.

På nytt jobb