Annons:

Premium

Få reser som de lär – hållbarhet inte primär faktor vid bokning

Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 procent av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor. Vi reser och lever med andra ord inte som vi lär.

”En stor grupp tycker att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier”

Över en fjärdedel (27 procent) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 procent inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.

39 procent anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 procent tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

En stor grupp tycker att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 procent). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 procent) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

På nytt jobb