Annons:

Premium

De öser miljarder i besöksbranschen

Djurgården, metropolerna London och Västervik samt en sliten sardinfabrik i Toscana. Här har radarparet Conni Jonsson och Björn Ulvaeus satsat miljarder för att locka besökare. Av: Leif Holmkvist.

För en månad sedan stängde det digitala kulturcentret Space i Stockholm. Sju våningar i femte Hötorgsskrapan gapar tomma och drar dryga hyreskostnader i många år för ägarbolaget Pophouse. Ägarna konstaterade kallt att det saknades förutsättningar att nå lönsamhet ens på lång sikt.

Pophouse Entertainment Group AB:s senaste årsredovisning för 2022 kunde göra den mest luttrade revisor kallsvettig: En omsättning på 278 miljoner kronor och en förlust på 228 miljoner.

Sedan köper Pophouse rättigheterna till Kiss musik för över tre miljarder kronor efter att ha betalat över miljarden för 75 procent av Aviciis katalog och en saftig summa för Cyndi Laupers låtar.

Skådar vi ett konkursbo i vardande?

Nej, lugn, här finns det resurser:

Pophouse ägs till 73 procent av Conni Jonssons maktbolag Qarlbo AB och till 25 procent av Björn Ulvaeus KAB Music med koncernmodern Kopparnäset AB. Skvätten på två procent har Polar Music.

Qarlbo gjorde 2022 en vinst på 680 miljoner kronor och hade 8,5 miljarder i tillgångar. Kopparnäset hade samma år 2,4 miljarder i tillgångar.

Pophouse har som alla i besöksnäringen tagit mycket stryk under pandemin, men nu strömmar besökarna in pådrivna av ABBA-yran. Bolaget främsta turistmagnet är ABBA Voyage i London som haft över en miljon besökare sedan starten för två år sedan. Utanför ABBA-museet på Djurgården ringlar köerna.

Pophouse äger genom systerbolag också Hotell Hasselbacken och Cirkus Arena och Restaurang AB. Men de stora pengarna satsas nu på musikrättigheter och framtida avatar-shower, som blir mindre kostsamma att sätta upp och mer effektfulla i takt med AI-utvecklingen.

I Conni Jonsson favoritland Italien driver dotterbolaget Erqoles redan två hotell och en krog i Toscanska Porto Ercole och lägger nu 350 – 400 miljoner kronor på att förvandla en hundraårig sardinfabrik till lyxhotell.

Och i hemstaden Västervik lägger Björn Ulvaeus ner pengar i hotellet på Slottsholmen som drivs av hans dotter Anna och ett spa ett stenkast därifrån. 2022 omsatte hotellbolaget 37 miljoner, men gick back med 20 miljoner.

Pophouseduon har plöjt ner enormt mycket pengar i besöksnäringen och ännu mer i musikbranschen. De sysslar inte med välgörenhet, utan vill tjäna ännu mer pengar i framtiden. Lyckas de har hela Stockholms besöksbransch glädje av det.