SJ gjorde en förlust på 74 miljoner kronor under första kvartalet, vilket kan jämföras med en vinst på 48 miljoner samma period i fjol.
Bolagsledningen pekar på en svår vinter som medförde fordonsbrist vilket ställde in många avgångar.
”Det är kritiskt att SJ gör allt som går för att hantera potentiellt allt strängare vintrar, därför kommer SJ att utöka verkstadskapaciteten, utbilda fler depåmedarbetare och förbättra vår kundkommunikation”, skriver ledningen i kvartalsrapporten.
Enligt SJ blev läget bättre i mars och trafiken började gå mer normalt.
Omsättningen steg ändå under kvartalet till knappt 2,7 miljarder kronor, upp från 2,5 miljarder samma period i fjol.
För att inte vädret ska ha samma påverkan ännu en vinter lanserar SJ i samband med onsdagens årsstämma en handlingsplan med tio punkter. Syftet är att minska ”påverkan av extremvintrar”.
Bland punkterna finns automatiserad ombokning och bättre kommunikation vid förseningar och andra trafikstörningar.
Där finns också dubblerad reparationskapacitet för snabbtågen, utökat reservdelslager och dubbelt så många nya X2000-tåg i trafik under julen.
Åtgärdsplanen innehåller även ett utvecklingsprogram för ombordpersonal för att ge resenärerna ett bättre bemötande.