Annons:

Premium

Ny allians ska främja urfolksturism

Tre turistorganisationer i USA, Kanada och Nya Zeeland har gått samman för att gemensamt och globalt marknadsföra urfolksturism och bygga ledarskap.

Den nya organisationen kallar sig Destination Original International Tourism och är en allians mellan New Zealand Māori Tourism, American Indian Alaska Native Tourism Association och Indigenous Tourism Association of Canada. 

– Vi kände att det är på tiden att faktiskt sammanföra alla i en verkligt internationell, urfolksledd branschorganisation inom turism, kommenterade Keith Henry, president och vd för Indigenous Tourism Association of Canada, vid tillkännagivandet. 

Globalt finns 15 branschorganisation inom urfolksturism som samtliga är i sin linda. Det saknas också ett utrymme för dem att koordinera sig, samarbeta och dela information vilket är vad Destination Original International Tourism vill underlätta.

Ambitionen är bland annat att skapa officiella certifieringar. Genom koordinerad närvaro på stora resemässor som World Travel Market i London och Internationale Tourismus-Börse (ITB) i Berlin vill man vara en klar röst i branschen. Ett viktigt syfte är också att resenärer bättre ska förstå – och hitta – äkta reseupplevelser ledda av urfolk runtom i världen.

Vidare vill Destination Original International Tourism säkerställa en tydlig plats inom Världsturismorganisationen. 

– Vi vill ha en internationell, branschnärvaro för urfolk vid det bordet, säger Keith Henry.

De kommande sex månaderna ska medlemsprocessen rullas ut liksom den icke-vinstdrivande strukturen, budget, anställningar och liknande detaljer.