“Jag fokuserar mycket på att lyssna in mina kunder och att låta dem äga processen”
Grattis Johanna Folkesson på Victory Hotel, du vinner Svenska mötenspris: “Årets Mötesrådgivare”. Hur känns det?
– Det känns jätteroligt och hedrande såklart att få ett sådant pris i en bransch med så många duktiga och proffsiga kollegor som brinner för god service.
Du är bäst i Sverige på att “överträffa Svenska Mötens och kundens förväntningar”, hur når man dit?
– Jag tror att grunden ligger i att jag har ett genuint intresse för människor, och att jag tror på mötets kraft och vad service och miljö kan göra för att mina kunder ska kunna uppnå sina mål och samtidigt trivas och få en fin upplevelse. Något annat som jag tror är viktigt är att jag har lång erfarenhet, kunskap och stolthet över den produkt jag säljer och tror på ärlighet och tydlighet och att skapa förtroende och en dialog med mina kunder.
Du är också bäst på att noga förberedda och genomtänkta offerter, hur blir man bäst på detta?
– Jag tror att mycket handlar om att noggrant lyssna in kundens identitet, behov och syfte redan från första stund i en bokningsprocess. Detta så att jag kan avgöra ifall deras förväntningar matchar med vad vi har att erbjuda. När jag känner mig trygg i denna analys kan jag sedan jobba för att vår rådgivning inför deras möte och sedan vårt arrangemang hjälper dem att uppnå sitt syfte på ett sätt som förstärker och förhoppningsvis överträffar deras ursprungliga förväntan.
Vad gör du som dina konkurrenter missar?
– Jag fokuserar mycket på att lyssna in mina kunder och att låta dem äga processen, så står jag bredvid och försöker att stötta och vägleda dem på bästa sätt genom att dela med mig av min erfarenhet och ställal rätt fråga vid rätt tillfälle. På detta sätt fokuserar jag mer på att vara just en mötesrådgivare snarare än en försäljare som vill vara med och skapa gemensamma värden för mina kunder, vårt hotell och alla kollegor från båda företagen som är inblandade i processen.
Hur ska priset firas?
– Vi ska ha en gemensam middag med kollegorna där vi firar priset.
Många av Travel News 50 000 läsare vet vem du är, men inte alla. Berätta!
– Jag är en kommunikatör med hjärtat i hotellbranschen och stort intresse för service och människor. Jag drivs av att skapa upplevelser och möten som utgår från mina kunders behov; men som också överträffar deras förväntningar och ger nya perspektiv. Jag jobbar sedan flera år tillbaka med bokning, försäljning och marknadsföring på fantastiska The Collector´s Hotels i Gamla Stan. Idag med fokus och ansvar kring mötesrådgivning för konferenser, event och gruppbokningar på Victory Hotel.
Hur går det på Victory Hotel i Gamla stan i Stockholm?
– Det går bra tack! I samband med pandemin fokuserade vi på att utveckla vårt koncept och gifta ihop oss mer med vårt gastronomiska kvarter Leijontornet, som huserar i och kring Victory Hotel. Vi passade även på att renovera samtliga våra rum, samtidigt som vi såklart behållit hotellets unika karaktär och inredning som präglas av att du hos oss hittar en unik privat samling av marina antikviteter, passionerat utvalda av hotellets grundare Gunnar Bengtsson. Detta har gjort att vi hittat nya kundgrupper – privatresenärer som vill unna sig en Staycation av hög kvalité – och mindre grupper som vill anordna exklusiva företagsarrangemang i en centralt belägen unik anläggning i en historisk miljö. Detta samtidigt som våra tidigare viktigaste kundgrupper, utländska turister och affärsresenärer börjar hitta tillbaka till oss. För alla dessa kundgrupper fokuserar vi ständigt på att ytterligare förbättra vårt gästbemötande genom att erbjuda personliga och skräddarsydda lösningar
Händer det något annat som Travel News läsare ska känna till?
– Just nu väntar vi in våren här i Gamla Stan och ser fram emot en ny turistsäsong i kvarteren och att få välkomna nya gäster från alla världens hörn. På konferenssidan ser vi också fram emot många härliga möten och kick-offer, och för den som inte ännu har bokat har vi fortfarande en del kapacitet kvar. Vi kommer också i mitten av maj öppna upp vår populära sommarrestaurang Vingården igen, och för privatresenärer har vi dessutom precis lanserat vårt nya Grand deluxe middagspaket med en 6-rättersmiddag på Restaurang Leijontornet inkluderad.
Reseindustrins största utmaning?
– Att fortsätta bidra till att människor och kulturer möts samtidigt som detta måste ske på ett hållbart sätt som känns relevant i tiden och inte förstör vår planet.
Namn: Johanna Folkesson
Titel: Mötesrådgivare
Familj: Man och dotter
Bor: Saltsjö-Boo, Nacka
Senaste resa: Haugesund, Norge
Favoritnyckeltal: Gästnöjdhet
Favorithotell: Victory Hotel
Favoritfärjebolag: Eckerö Linjen
Favoritkryssningsbolag: Hurtigruten
Favoritreseapp: Tripadvisor
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Paris
Min drömresa: New York
Detta vet vi inte om dig: Vid sidan av mitt arbete i hotellbranschen har jag utbildat mig till kommunikatör, vilket hjälper mig mycket både praktiskt och strategiskt i min nuvarande arbetsroll.