Annons:

Premium

Oklart var BRA:s piloter jobbar

Svensk Pilotförening stämmer Braathens International i Arbetsdomstolen för förhandlingsvägran. Tvisten gäller i vilket bolag piloterna är anställda. Av: Leif Holmkvist.

I flygbranschen finns olika anställningsformer. Personen vid spakarna kan vara anställd av en entreprenör, bemanningsuthyrd, ”wetleasad” eller fastanställd. Lön och anställningsvillkor varierar och anställningsformen kan få stor betydelse om ett bolag går i konkurs eller genomgår rekonstruktion.

BRA är inget undantag. Moderbolaget Braathens Regional Airlines har ett antal dotterbolag bland annat:

Braathens International flyger Airbus A320 åt charterarrangörer och vissa inrikeslinjer, men flygningarna utförs av:  

Braathens Support AB enligt ett entreprenadavtal med piloter från:

Braathens Crew AB som hyr ut piloter.

Så fungerar det enligt BRA, som inte har något kollektivavtal.

Men fem piloter i International har vänt sig till sin fackförening Svensk Pilotförening då de anser sig anställda i det bolag de jobbar. Med hjälp av LO-TCO Rättskydd stämmer de nu BRA i Arbetsdomstolen.

LO-TCO Rättskydds jurist Annett Olofsson och Ulrika Matsgård, vd för flygbolaget BRA.

Juristen Annett Olofsson har påkallat förhandling med International, som vägrat med hänvisning till att de inte har några anställda. Hon kräver BRA på 50 000 i skadestånd för brott mot medbestämmandelagen och vill att Arbetsdomstolen ska fastställa att piloterna är arbetstagare i International.

Hon anför bland annat följande:

International är innehavare av drifttillståndet från Transportstyrelsen, planerar flygningarna, schemalägger piloternas arbete och ansvarar för arbetsledningen.

Annett Olofsson skriver i stämningsansökan: ”Arrangemanget är upprättat i syfte att kringgå lagstiftning till skydd av arbetstagare” och anser att det saknas företagsekonomiskt rimliga skäl att ha ett bolag som bara fungerar som arbetsgivare på papperet.