Beslutet följer på fjolårets miljoninvestering i Firefly, en brittisk tillverkare av SAF, som banat väg för en ny slags förnybart flygbränsle på avloppsvatten.
Investeringen är i sin tur en del av ett avtal om att under loppet av 15 år, med start 2028, leverera 525 000 ton SAF till Wizz Air. Bränslet är öronmärkt till flygbolagets brittiska verksamhet.
För att möta kommersiell efterfrågan planerar Firefly nu att bygga en anläggning där de kan skala upp SAF-produktionen på mänskligt avfall. Enligt Yvonne Moynihan, Corporate & ESG Officer på Wizz Air, behöver ytterligare beslut fattas för att underlätta detta.
– Vår investering i Firefly […] understryker vårt engagemang för att integrera användningen av SAF i vår verksamhet fram till 2030. Men för att uppnå vår ambition krävs en betydande ökning av SAF-produktion och utbyggnad. Därför uppmanar vi beslutsfattare att ta itu med hinder för SAF-utbyggnad i stor skala genom att stimulera produktion, tillhandahålla prisstöd och anamma ytterligare hållbara råvaror för biobränsleproduktion, säger Yvonne Moynihan i ett uttalande.